ITPP2/443-27/10/EB - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem wyposażenia szpitala.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-27/10/EB Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem wyposażenia szpitala.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie szpitala w sprzęt i aparaturę medyczną w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2007-2013" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie szpitala w sprzęt i aparaturę medyczną w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2007-2013".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat realizuje projekt pod nazwą "Doposażenie szpitala w sprzęt i aparaturę medyczną w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2007-2013" zgodnie z umową o dofinansowanie z dnia 16 lutego 2009 r. z późniejszymi aneksami, którego przedmiotem jest zakup i dostawa fabrycznie nowego sprzętu medycznego dla Centrum Medycznego - Zakład Opieki Zdrowotnej "O..." Sp. z o.o. Zakupiony sprzęt stanowi własność Powiatu, a został przekazany szpitalowi na podstawie umowy użyczenia w celu świadczenia usług medycznych. W zakresie nabycia sprzętu medycznego Powiat nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (art. 15 ust. 6), gdyż podlega odrębnym przepisom prawa. Powiat nie odlicza podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu sprzętu medycznego w składanych deklaracjach VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powyższe okoliczności nie pozwalają na odliczenie podatku naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z zakupem sprzętu medycznego dla szpitala, a tym samym istnieje prawo do uznawania podatku naliczonego z ww. faktur za wydatek kwalifikowany...

Zdaniem Wnioskodawcy przepis art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług uprawnia podatnika do obniżenia podatku należnego w przypadku, gdy nabywane towary i usługi służą sprzedaży opodatkowanej. Skoro Powiat nabywa sprzęt medyczny, który następnie przekazuje szpitalowi i nie odlicza podatku naliczonego, więc nie służy mu jako podatnikowi w rozumieniu ww. ustawy. W takim przypadku nabywane towary i usługi nie służą opodatkowaniu. Oznacza to, że podatek naliczony z tytułu nabycia urządzeń medycznych jest wydatkiem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Wykładnia literalna i celowościowa cyt. wyżej przepisów, jednoznacznie wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot podatku przysługują wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Powiat dokonując zakupu sprzętu medycznego i oddając go szpitalowi na podstawie umów użyczenia wykonuje czynności w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami. W związku z tym zakupiony sprzęt nie będzie służył Powiatowi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy uznać, że Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku zakupu towarów dokonanego w ramach przedmiotowego projektu, z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl