ITPP2/443-268/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-268/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: "B" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: "B".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca bierze udział w realizacji projektu pt.: "B" (B), będącego częścią sieci E. Projekt jest realizowany przez Uniwersytecki Ośrodek w ramach Programu Ramowego Komisji Europejskiej na rzecz Konkurencyjności i Innowacji. Koordynatorem konsorcjum jest Uniwersytet, a patronami: Fundacja, Agencja w O., Politechnika i Fundacja R.

Adresatami działalności konsorcjum będą przede wszystkim mali i średni przedsiębiorcy, a także uniwersytety i instytuty naukowe oraz podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą. Celem projektu jest prowadzenie usług informacyjno-doradczych dla przedsiębiorstw, jednostek naukowych, organizacji okołobiznesowych, władz lokalnych i regionalnych izb handlowych. W szczególności działania obejmować będą organizację szkoleń i seminariów, współorganizację oraz udział w misjach handlowo-technologicznych i spotkaniach brokerskich, a także udział w targach, konferencjach i innych imprezach branżowych.

Usługi sieci E. są działaniami nierynkowymi, które - co do zasady - oferowane są bezpłatnie beneficjentom ostatecznym. Informacje w ramach realizacji projektu będą ogólnie dostępne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uniwersytet może odliczyć podatek od towarów i usług realizując projekt pt.: "B" (B).

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowymi zadaniami uczelni są kształcenie i wychowywanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki kultury narodowej i techniki, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, działanie na rzecz społeczności lokalnych, regionalnych. Zatem podstawowa działalność Uniwersytetu to usługi edukacyjne - zwolnione od podatku od towarów i usług, usługi badawcze, finansowane ze środków budżetowych, służące rozwojowi nauki - niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem, usługi badawcze, realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane według stawki podstawowej. Uczelnia osiąga również przychody z wynajmu pomieszczeń, odsprzedaży energii, gazu, wody, usług telekomunikacyjnych. Ponadto posiada dwie stacje Dydaktyczno-Badawcze, prowadzące działalność opodatkowaną i zwolnioną od podatku.

W związku z powyższym Uczelnia ma ograniczoną możliwość odzyskania podatku naliczonego w fakturach zakupu. Wskazano, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca podkreślił, że realizując projekt, wykonuje działania nierynkowe, które oferowane są bezpłatnie beneficjentom ostatecznym. Zatem nie wykonuje czynności określonych w art. 5 cyt. ustawy. W świetle powyższego - w ocenie Wnioskodawcy - realizowanie projektu związane jest ze świadczeniem usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Uniwersytetowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do brzmienia art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl