ITPP2/443-266/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-266/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 26 kwietnia i 31 maja 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracji dla celów rozliczania podatku od towarów i usług w związku z rozszerzeniem działalności gospodarczej o sprzedaż używanych maszyn i urządzeń rolniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 26 kwietnia i 31 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracji dla celów rozliczania podatku od towarów i usług w związku z rozszerzeniem działalności gospodarczej o sprzedaż używanych maszyn i urządzeń rolniczych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 2 lutego 2009 r. Działalność ta obejmuje:

* działalność usługową związaną z zagospodarowaniem terenów zieleni (81.30.Z),

* pozyskiwanie drewna (02.20.Z),

* działalność usługową związaną z leśnictwem (02.40.Z),

* produkcję pozostałej odzieży wierzchniej (14.13.Z),

* zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne (38.11.Z),

* sprzedaż detaliczną prowadzoną w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (47.11.Z),

* sprzedaż detaliczną owoców i warzyw prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (47.21.Z),

* sprzedaż detaliczną pozostałej żywności prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (47.29.Z),

* sprzedaż detaliczną drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła, prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (47.52.Z),

* sprzedaż detaliczną mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego, prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (47.59.Z),

* sprzedaż detaliczną kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych, prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (47.76.Z),

* sprzedaż detaliczną artykułów używanych, prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (47.79.Z),

* sprzedaż detaliczną żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, prowadzoną na straganach i targowiskach (47.81.Z),

* sprzedaż detaliczną pozostałych wyrobów, prowadzoną na straganach i targowiskach (47.89.Z),

* transport drogowy towarów (49.41.Z),

* działalność usługową związaną z przeprowadzkami (49.42.Z),

* wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych (77.31.Z),

* naprawę i konserwację urządzeń gospodarstwa domowego oraz sprzętu użytku domowego i ogrodniczego (95.22.Z),

* naprawę pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego (95.29.Z),

W dniu 21 lutego 2013 r. działalność została poszerzona o:

* sprzedaż hurtową maszyn i urządzeń rolniczych oraz dodatkowego wyposażenia (46.61 Z),

* sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (47.91.Z).

Od 2009 r. faktycznie wykonywała Pani działalność w zakresie prowadzenia sklepu rolno-ogrodniczego. W okresie prowadzenia działalności nie przekroczyła Pani obrotu 150.000 zł. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 21 lutego 2013 r. dodatkowo handluje Pani ciągnikami rolniczymi i maszynami rolniczymi oraz akcesoriami do tych ciągników i maszyn (wszystko używane). Nabycie i sprzedaż ww. ciągników i maszyn rolniczych nowych i używanych oraz części i akcesoriów nowych i używanych, jest prowadzona na terenie kraju.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy w związku z rozszerzeniem działalności o handel używanymi ciągnikami i maszynami rolniczymi, ma Pani obowiązek zarejestrować się jako podatnik VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku zarejestrować się jako podatnik VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do ust. 5 powyższego artykułu, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Zgodnie z ust. 13 pkt 1 lit. c ww. artykułu, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników dokonujących dostaw nowych środków transportu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że od 2009 r. wykonuje Pani działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu sklepu rolno-ogrodniczego. Od 21 lutego 2013 r. dodatkowo handluje ciągnikami i maszynami rolniczymi oraz akcesoriami do tych ciągników i maszyn (wszystko używane). W okresie prowadzenia działalności nie przekroczyła obrotu 150.000 zł. Nie jest Pani zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabycie i sprzedaż ciągników i maszyn rolniczych nowych i używanych oraz części i akcesoriów nowych i używanych, jest prowadzona na terenie kraju.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż w związku z rozszerzeniem działalności gospodarczej o sprzedaż na terytorium kraju używanych ciągników i maszyn rolniczych, jak również akcesoriów do nich, nie miała Pani obowiązku dokonania rejestracji dla celów rozliczania podatku od towarów i usług, o ile - jak wynika z treści wniosku - w żadnym z poprzednich lat obrót uzyskany ze sprzedaży nie przekroczył 150.000 zł. Obowiązek rejestracji oraz opodatkowania nadwyżki sprzedaży ponad tę kwotę powstanie - stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy - w momencie przekroczenia ww. kwoty.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości korzystania przez Panią ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w sytuacji rozpoczęcia sprzedaży nowych ciągników i maszyn rolniczych, gdyż treść zadanego pytania nie wskazuje, aby intencją Pani była chęć uzyskania rozstrzygnięcia tej kwestii.

Ponadto należy wskazać, iż interpretacja ta nie rozstrzyga również kwestii dotyczącej sposobu opodatkowania sprzedaży towarów używanych, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie zadano pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl