ITPP2/443-265/07/KL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-265/07/KL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2007 r. (data wpływu 11 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku obowiązującej przy dostawie na terytorium kraju towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku obowiązującej przy dostawie na terytorium kraju towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat, działający przez Starostwo w W., realizuje projekt pn. "Zintegrowany system teleinformatyczny wspomagania działań ratowniczych w powiecie" współfinansowany w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. W wyniku realizacji tego projektu zostanie między innymi zakupiony sprzęt łączności przewodowej i bezprzewodowej, informatyczny, specjalistyczne oprogramowanie komputerowe, nawigacji GPS pojazdów ratowniczych, a także sieć komputerowa, system zasilania awaryjnego, system monitoringu, który zostanie przekazany do użytku Komendziej w W. na cele ochrony przeciwpożarowej. Zamawiającym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, nabywcą sprzętu i płatnikiem będzie Starostwo w W. Budżet projektu przewidywał stawkę 7% dla sprzętu, który ma być użytkowany w Komendzie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawy na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy w ramach powyższego projektu dla Starostwa w W., przeznaczonych dla Komendy w W. na cele ochrony przeciwpożarowej, korzystają ze stawki VAT 7%, zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy do przedmiotowych dostaw może być stosowana stawka 7% na podstawie art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem przepisu decydujące jest aby sprzęt był przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej i dla jednostki ochrony przeciwpożarowej, a taką jednostką jest Komenda w W. Przepis natomiast nie wymaga aby taka jednostka była nabywcą sprzętu, wystarczy, że będzie faktycznym użytkownikiem. Za takim rozumieniem przepisu przemawia interpretacja celowościowa, bowiem to właśnie przeznaczenie sprzętu jest decydujące dla zastosowania preferencyjnej stawki w tym wypadku. Ten sposób rozumienia potwierdza także brzmienie podobnego przepisu w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.). Przepis art. 50 ust. 3 tej ustawy stanowił, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się również do wymienionych w załączniku nr 10 towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, które są sprzedawane jednostkom ochrony przeciwpożarowej. Ówczesny zapis jednoznacznie wskazywał, że jednostka ochrony przeciwpożarowej musi być nabywcą sprzętu. Obecna treść nie powtarza tego zapisu, stąd wniosek, że w aktualnym stanie prawnym jednostka ochrony przeciwpożarowej nie musi być nabywcą sprzętu dla zastosowania preferencyjnej stawki.

W podobnych stanach faktycznych za dopuszczalnością stosowania stawki preferencyjnej opowiedział się Naczelnik Urzędu Skarbowego w K. (znak...) i Naczelnik Urzędu Skarbowego w N. (nr...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 tejże ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 tej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. od 129 do 134 wskazanego załącznika ustawodawca enumeratywnie wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 10 cyt. ustawy, stawkę, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z treści powołanych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej - 7% - stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących warunków:

1.

dostawa jest dokonywana na terytorium kraju

,

2.

dostawa jest dokonywana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej

,

3.

towar będący przedmiotem dostawy jest wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do tej ustawy

,

4.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej

.

Niespełnienie którejkolwiek z ww. przesłanek skutkuje brakiem możliwości zastosowania stawki obniżonej na podstawie przepisu art. 41 ust. 10 ustawy.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne "S"

,

a.

jednostki organizacyjne "W"

2.

zakładowa straż pożarna

,

3.

zakładowa służba ratownicza

,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

a.

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza

,

6.

ochotnicza straż pożarna

,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych

,

8.

inne jednostki ratownicze

.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca towarów jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli natomiast nabywcą jest urząd (urząd miasta, gminy, powiatu), stawką właściwą dla dostaw towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej będzie stawka 22% (art. 41 ust. 1), bez względu na cel, z jakim podmiot ten zakupuje przedmiotowe towary. Z kolei w przypadku, gdy nabywcą tych towarów jest jednostka ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego przez nią zamówienia.

Ze złożonego wniosku wynika, iż nabywcą jest Starostwo, w związku z powyższym należy stwierdzić, iż - przy uwzględnieniu treści powołanych wyżej zapisów - dostawa na terytorium kraju towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej nie korzysta z obniżonej (7%) stawki podatku, ale podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. stawki 22%.

Końcowo pozostaje zaakcentować, iż powołane przez Wnioskodawcę pisma: Naczelnika Urzędu Skarbowego w K. (znak...) Naczelnika Urzędu Skarbowego w N. (nr...) są wydane w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl