ITPP2/443-263/14/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-263/14/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.....

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w marcu 2013 r. złożyła wniosek o dofinasowanie, w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, projektu pn..... Celem projektu jest utworzenie miejsca inicjatyw społecznych, rekreacyjnych i promocyjnych dla poprawy jakości życia i wzmocnienie potencjału na terenach LGR, poprzez wyremontowanie i wyposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości B. w gminie D.

W ramach operacji planowane jest:

Stan lokalu przed wykonaniem operacji wg kosztorysu inwestorskiego: sala wiejska w miejscowości B., gmina D. położona jest w centrum miejscowości. Budynek jest wolnostojący murowany, parterowy z poddaszem użytkowym, z cegły ze stropami drewnianymi i dachem spadzistym krytym blachodachówką. Budynek jest częściowo podpiwniczony. Stolarka okienna w dobrym stanie technicznym, do renowacji. Stolarka drzwiowa drewniana w złym stanie technicznym przeznaczona do wymiany. Ściany zewnętrzne w stanie dobrym. Tynki wewnętrzne do uzupełnienia. Podkłady i posadzki w złym stanie technicznym do wymiany. Instalacje wewnętrzne - centralne ogrzewanie, wodno-kanalizacyjne i elektryczne do wymiany na nowe. Istniejące przyłącze energetyczne napowietrzne doprowadzone zostanie do istniejącego złącza KHO na ścianie budynku. Odprowadzenie ścieków sanitarnych do istniejącego zbiornika bezodpływowego bez zmian.

W celu stworzenia miejsca organizowania spotkań, konferencji, szkoleń, promowania obszaru Lokalnej Grupy Rybackiej wykonane zostaną roboty remontowe przystosowujące lokal do planowanych zadań zgodnie z kosztorysem inwestorskim, który będzie obejmował:

1.

branżę budowlaną, sanitarną i elektryczną o łącznej wartości - 153.654,35 zł netto, VAT - 188.994,85 zł,

2.

wyposażenie lokalu (wraz z transportem i montażem) w podstawowy sprzęt dla realizacji celu, łączny koszt - 27.500,34 zł brutto, 22.358,00 zł netto.Całkowity koszt projektu - 176.012,35 zł netto, 16.495,19 zł brutto, w tym VAT 40.482,84 zł.Poprzez "zaangażowanie" kwoty 216.495,19 zł zostanie wyremontowany i wyposażony obiekt publiczny, który będzie pełnił funkcje społeczno-kulturalne, sportowe, rekreacyjne. Realizacja operacji pozwoli na stworzenie miejsca spotkań, szkoleń i inicjatyw promocyjnych z dostępem do internetu. Zaktywizuje mieszkańców, pozwoli im rozwinąć swój potencjał, który będzie siłą motoryczną rozwoju miejscowości i obszaru LSR. Aktualnie mieszkańcy nie mają żadnych możliwości na rozwijanie rękodzieła, promowanie lokalnych produktów, propagowanie tradycji także rybackich, rozwijanie umiejętności, zdobywanie wiedzy i informacji o świecie. Operacja pozwoli na szersze rozpropagowanie zasobów przyrodniczych, kulturowych i rybackich pięknych terenów Obszaru... (z lesistymi terenami B., jezior... i...), Parku... oraz obszaru LSR, wpłynie na wzbogacenie oferty turystycznej wraz z całorocznym bezpłatnym dostępem do internetu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy będzie istniała możliwość odliczenia VAT dla wydatków związanych z realizacją ww. projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług, zawarty w wydatkach związanych z realizacją projektu niezwiązanego ze sprzedażą opodatkowaną nie podlega odliczeniu (odzyskaniu). Miejsce realizacji ww. projektu jest świetlica wiejska i nie służy ona sprzedaży opodatkowanej Gminy. Wyremontowana świetlica będzie nieodpłatnie wykorzystywana przez mieszkańców i turystów gminy. Obecnie nie jest również wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie zamierza wykonywać czynności opodatkowanych po przeprowadzonym remoncie świetlicy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powołanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile - jak wynika z treści wniosku - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nie będzie przysługiwać również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl