ITPP2/443-262B/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-262B/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 i 23 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu różnicy podatku w terminie 60 dni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 21 i 23 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu różnicy podatku w terminie 60 dni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka otrzymała zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i wystawiła fakturę stosują stawkę podatku 0%. Ponieważ wywóz towaru nastąpi po kilku miesiącach od dnia otrzymania zaliczki, a Spółka nie złożyła zabezpieczenia w Urzędzie Skarbowym przedmiotowa faktura nie stanowi podstawy do zwrotu bezpośredniego podatku w terminie 60 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystawienie faktury na otrzymaną zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy daje Spółce prawo do zwrotu bezpośredniego w terminie 60 dni jeżeli dostawa wewnątrzwspólnotowa nastąpi za kilka miesięcy i nie złożono zabezpieczenia majątkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 23 maja 2008 r., faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki na poczet wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów nie może być podstawą do zwrotu bezpośredniego, ponieważ nie spełniono warunku określonego w art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług. Faktura ta powinna być ujęta w ewidencji i deklaracji VAT w miesiącu wystawienia. Natomiast podstawę do zwrotu bezpośredniego powinna stanowić w miesiącu realizacji wewnątrzwspólnotowej dostawy Na tę okoliczność powinna być sporządzona stosowna korekta deklaracji za miesiąc, w którym została ujęta i jednocześnie wykazana w miesiącu dokonania dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.

Natomiast zgodnie z ust. 3 wyżej cytowanego przepisu, różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

W myśl art. 87 ust. 3a ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, wlicza się obrót z tytułu otrzymania należności, dla którego obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 12 albo art. 20 ust. 3, pod warunkiem przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku jaka byłaby należna gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju, do czasu przedstawienia dokumentów potwierdzających eksport towarów albo wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, objętych tą należnością.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4. W przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (ust. 2 powołanego artykułu). Natomiast jeżeli przed dokonaniem dostawy, o której mowa w ust. 1, otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny (ust. 3 cytowanego artykułu).

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż obrót wynikający z wystawionej faktury VAT dokumentującej otrzymanie zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów może być podstawą do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym jedynie w sytuacji przedstawienia przez Wnioskodawcę w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku jaka byłaby należna gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju.

W związku z tym, iż z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka wymaganego przez ustawodawcę zabezpieczenia nie przedstawiła, nie przysługiwał Jej zwrot z ww. tytułu w terminie 60 dni.

Jednocześnie należy podkreślić, iż skoro obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej jej otrzymanie (art. 20 ust. 3 ustawy), to kwoty wynikające z tej faktury winny być uwzględnione w deklaracji dla podatku od towarów i usług za miesiąc jej wystawienia. Wobec powyższego - wbrew stanowisku Spółki - nie jest możliwe uwzględnienie kwot wynikających z tej faktury, po uprzednim ich skorygowaniu w deklaracji za ww. miesiąc, w deklaracji podatkowej za miesiąc realizacji dostawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl