ITPP2/443-261/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-261/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynku sanatoryjnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynku sanatoryjnym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zlecił wykonawcy - firmie budowlanej - wykonanie robót budowlano-montażowych w obiektach sanatorium (część niezbędna dla pobytu kuracjuszy sklasyfikowana wg PKOB w klasie 1264).

Wykonana usługa polegała na modernizacji segmentu służącego zakwaterowaniu i udzielaniu usług leczniczych osobom skierowanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia na leczenie sanatoryjne. Zakres prac obejmował:

* wymianę okien i drzwi,

* wydzielenie w remontowanych pokojach węzła sanitarnego wyposażonego w kabinę natryskową, muszlę ustępową i umywalkę,

* wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania i elektrycznej w remontowanej części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonawca prawidłowo wystawił fakturę VAT ze stawką 22% na wykonanie robót budowlano-montażowych w obiektach sanatorium - części niezbędnej dla pobytu kuracjuszy sklasyfikowanej wg PKOB w klasie 1264.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo wystawiona faktura VAT powinna zawierać obniżoną, 7% stawkę podatku. Wykonana usługa polegała na modernizacji segmentu służącego zakwaterowaniu i udzielaniu usług leczniczych, przede wszystkim osobom skierowanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia na leczenie sanatoryjne. Roboty budowlano-montażowe wykonane zostały w obiekcie klasyfikowanym w dziale 12 klasa ex 1264 PKOB.

Wnioskodawca przytoczył treść art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stosownie do którego stawka podatku dla towarów i usług wynosi 7%. Stawkę tę - zdaniem Wnioskodawcy - stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części. Jednocześnie wskazał, że w myśl § 5 ust. 1a pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi w zakresie zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do robót budowlano-montażowych i robót konserwacyjnych wykonywanych w obiekcie sanatorium, w którym Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia z zakwaterowaniem i opieką lekarsko-pielęgniarską.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do ust. 12 powołanego artykułu, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12a cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m, 2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w którego § 5 ust. 1a powyższa kwestia regulowana była w analogiczny sposób.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, ustawodawca wprowadził preferencyjną stawkę opodatkowania dla szeroko rozumianych usług budowlanych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych. Ponadto 7% stawką podatku opodatkowane są usługi budowlane wykonywane w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie 1264, lecz jedynie w sytuacji, gdy instytucje ochrony zdrowia świadczą w nich lub będą świadczyły usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że usługi budowlane wykonywane w budynkach sklasyfikowanych w klasie PKWiU 1264 podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku jedynie wówczas, gdy - jak wskazano wyżej - ich odbiorcą są instytucje, których podstawową działalnością jest gwarantowanie pensjonariuszom pobytu zbliżonego formą do zamieszkania, a ich celem w pierwszym rzędzie jest realizowanie celu mieszkaniowego, a zagwarantowanie opieki lekarskiej czy pielęgniarskiej, zwłaszcza gdy są to osoby starsze lub niepełnosprawne, jest koniecznością z uwagi na stan zdrowia. Leczenie jest zatem w tych przypadkach działalnością uboczną.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem do klasy 1264 zalicza się: Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

1.

budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

2.

sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

3.

szpitale kliniczne,

4.

szpitale więzienne i wojskowe,

5.

budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

6.

budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje: Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (1130).

Powyższy zapis wskazuje, że "Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." - jako wymienione w pkt 6 - stanowią odrębną grupę budynków od wymienionych w pkt 2 szpitali i sanatoriów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi lecznictwa uzdrowiskowego. Zlecona usługa polegała na modernizacji segmentu służącego zakwaterowaniu i udzielaniu usług leczniczych, przede wszystkim osobom skierowanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia na leczenie sanatoryjne. Roboty budowlano-montażowe wykonane zostały w obiekcie klasyfikowanym w dziale 12 klasa ex 1264 PKOB.

Jak wskazano wyżej, usługi budowlane wykonywane w budynkach sklasyfikowanych w klasie PKOB 1264 podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku jedynie wówczas, gdy ich odbiorcą są instytucje, których podstawową działalnością jest zakwaterowanie osób, gdzie dodatkowo zagwarantowana jest opieka lekarska i pielęgniarska. Leczenie jest w tych przypadkach działalnością uboczną. W przedmiotowej sprawie podstawową działalnością Wnioskodawcy jest leczenie i rehabilitacja, a zakwaterowanie dla pacjentów jest działalnością dodatkową.

Nie kwestionując, że w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności leczniczej i rehabilitacyjnej świadczone są usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, należy zauważyć, że usługi te są jedynie usługą składową stanowiącą element usługi głównej, jaką jest leczenie, czy rehabilitacja. Tym samym należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie jest instytucją, której celem jest świadczenie usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską. Zatem brak jest podstaw prawnych do uznania, iż usługi budowlane wykonywane w budynku sanatoryjno-szpitalnym, wykorzystywanym przez Wnioskodawcę do świadczenia usług lecznictwa uzdrowiskowego, będą korzystały z preferencyjnej stawki opodatkowania, bowiem w przedmiotowej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług i § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że świadczone przez wykonawców usługi remontowo-budowlane, wykonywane w budynku sanatoryjnym, sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1264 podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej, tj. 22%.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynków wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowych budynków, a niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o PKOB podane przez Wnioskodawcę.

Wskazać również należy, iż niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych wobec podmiotów świadczących usługi remontowo-budowlane w budynku sanatorium, stanowi ona rozstrzygnięcie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl