ITPP2/443-260b/10/AP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową portu jachtowo-pasażerskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-260b/10/AP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową portu jachtowo-pasażerskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących dokumentacji technicznej w związku z realizacją zadania pt.: "Budowa portu jachtowo pasażerskiego w Gminie...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących dokumentacji technicznej w związku z realizacją zadania pt.: "Budowa portu jachtowo pasażerskiego w Gminie...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizując zadanie inwestycyjne: "Budowa portu jachtowo pasażerskiego w Gminie...", przy udziale środków finansowych z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, ponosi koszty dotyczące dokumentacji technicznej. Zamierza podjąć próbę wyłonienia koncesjonariusza, który przejmie od Gminy realizację zadania i koszty budowy. Gmina przekaże nieodpłatnie dokumentację i grunt koncesjonariuszowi. W czasie trwania umowy koncesjonariusz będzie pobierał opłaty z tytułu postoju jednostek pływających i dzierżawy wybudowanych pomieszczeń. Po okresie umowy o koncesji (przewidywany okres 20-30 lat) wybudowana infrastruktura będzie w gestii Gminy (możliwa dzierżawa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu związanych z dokumentacją techniczną będzie do odzyskania w deklaracji VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie możliwe odzyskanie podatku naliczonego, ponieważ nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Powyższe przepisy wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina w ramach realizacji zadania polegającego na budowie portu jachtowo pasażerskiego, ponosi koszty dotyczące dokumentacji technicznej. Zamierza wyłonić koncesjonariusza i przekazać mu nieodpłatnie dokumentację i grunt. Koncesjonariusz przejmie inwestycję, a po jej zakończeniu będzie pobierał opłaty z tytułu postoju jednostek pływających i dzierżawy wybudowanych pomieszczeń.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach dotyczących dokumentacji technicznej, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wydatki te nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Należy dodać, iż kwestie dotyczące możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na budowie portu jachtowo pasażerskiego w sytuacjach nieodpłatnego przekazania portu jednostce budżetowej oraz jego odpłatnej dzierżawy, zostały rozstrzygnięte w interpretacjach o numerach ITPP2/443-260a/10/AP i ITPP2/443-260c/10/AP.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl