ITPP2/443-253B/07/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-253B/07/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 14 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług naukowo-badawczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 10 stycznia 2008 r. i 25 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług naukowo-badawczych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zasady i tryb finansowania badań naukowych zakwalifikowanych do finansowania z budżetu państwa na naukę określa ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.). W ramach środków finansowych przeznaczonych na projekty badawcze Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wyodrębnia w planie finansowym m.in. środki na projekty własne, w tym projekty habilitacyjne.

Projekty własne obejmują badania podstawowe z określonej dyscypliny naukowej lub interdyscyplinarne, w tym prowadzone w celu przygotowania rozprawy habilitacyjnej. Finansowanie projektu własnego uczelnia uzyskuje po pozytywnym zakończeniu postępowania konkursowego przeprowadzonego przez MNiSW. Projekty własne mogą być (ale nie muszą) realizowane wieloośrodkowo, co skutkuje zawarciem umowy pomiędzy kierownikiem projektu własnego z podwykonawcą, przy czym o doborze podwykonawców decyduje kierownik projektu. Akademia wskazuje, że uczestniczy w tego tupu projektach jako podwykonawca.

Zawarta umowa określa warunki płatności i zobowiązuje zleceniobiorcę do wykonania oraz rozliczenia projektu zgodnie z harmonogramem wykonania zadania i kosztorysem projektu. Kosztorys określa wysokość środków przyznanych na finansowanie projektu w kolejnych latach jego realizacji. Środki finansowe przekazywane są przez zleceniodawcę na konto Akademii zgodnie z umową, co potwierdzane jest fakturami VAT. Projekty w trakcie trwania umowy rozliczane są na podstawie raportu rocznego z kierownikiem projektu. Po zakończeniu projektu składany jest raport końcowy, który rozlicza projekt pod względem merytorycznym i finansowym i zawiera rozliczenie poniesionych kosztów, opis wykonanych prac i podsumowanie osiągniętych wyników.

Właścicielem uzyskanych wyników badań w ramach zawartych umów jest Akademia. Wyników tych Akademia nie sprzedaje, ani też ich nie udostępnia, lecz wykorzystuje je do celów naukowych. W razie konieczności zgodnie z zawartą umową Akademii przysługuje prawo do przychodów ze sprzedaży wyników badań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi naukowo-badawcze wykonywane w ramach umów zawartych po 19 września 2005 r., na podstawie których Akademia jest podwykonawcą badań własnych innej uczelni będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy umowy zawarte z inną uczelnią, jako kierownikiem projektu własnego, nie będą podlegały opodatkowaniu, gdyż nie stanowią usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest dokonywane świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Do 31 grudnia 2005 r. prace naukowo-badawcze oznaczone symbolem PKWiU 73 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwolnione były od podatku (poz. 5 załącznika nr 4 do ustawy). Od 1 stycznia 2006 r. usługi naukowo-badawcze opodatkowane zostały wg stawki podstawowej w wysokości 22% co wynikało z treści art. 27 ustawy z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484) zgodnie, z którym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w załączniku nr 4 skreśla się poz. 5. Jednocześnie w dniu 29 grudnia 2005 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 29 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239), zgodnie z którym zwalnia się od podatku, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r., usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005 r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 ma zastosowanie:

1.

w odniesieniu do usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005 r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz

2.

pod warunkiem, że umowa o której mowa w pkt 1, zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006 r.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego z uwzględnieniem ww. regulacji prawnych wynika, że Akademia jako podwykonawca podpisała umowy na wykonanie zadań badawczych w projektach własnych opracowanych przez inne jednostki badawcze w okresie obowiązywania ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym umowy te zostały zawarte po dniu 19 września 2005 r. Projekty tego typu finansowane są przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jednak Akademia jako podwykonawca otrzymuje środki od kierownika projektu własnego.

W aktualnie obowiązującym stanie prawnym należy zatem rozstrzygnąć, czy opisane wyżej czynności są świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu w stawce 22% czy też nie są usługami i wyłączone są z zakresu powołanej ustawy.

Jeśli z zawartych umów wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie decydują zatem warunki zawartych umów.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że prawo do korzystania i rozporządzania wynikami uzyskanymi w czasie realizacji projektu przysługuje wykonawcy (podwykonawcy) tj. Akademii. Należy jednak zauważyć, że Akademia wykonuje określony zakres badań na zlecenie kierownika projektu, który go opracował i uzyskał na jego realizację fundusze z MNiSW. Istotne znaczenie ma także fakt, iż to kierownik projektu dobiera podwykonawców, którzy mają za zadanie przeprowadzić powierzony zakres prac w wyznaczonym terminie za określoną kwotę. Dopiero po zebraniu wyników cząstkowych uzyskanych przez poszczególnych podwykonawców możliwe będzie osiągnięcie przez kierownika projektu zamierzonego celu badań (np. rozprawa habilitacyjna). Taka konstrukcja zawartej umowy sprawia, że w opisanej sytuacji Akademia (jako podwykonawca) świadczy usługę (badawczą), o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy na rzecz kierownika projektu własnego.

Reasumując, wykonywane przez Akademię jako podwykonawcę prace badawcze na rzecz kierownika projektu własnego są usługami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, zatem w świetle obowiązujących w tym zakresie regulacji podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl