ITPP2/443-253/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-253/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2008 r. (data wpływu 13 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przysługiwania prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących udzielone premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przysługiwania prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących udzielone premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem podgrzewaczy wody, kotłów CO, wymienników ciepłej wody i innych artykułów elektrotechnicznych. Swoje wyroby sprzedaje w kraju oraz poza jego granicami. W celu zintensyfikowania sprzedaży swoich wyrobów Spółka podjęła szereg różnorodnych działań, zawierając z krajowymi nabywcami swoich wyrobów stosowne umowy handlowe, w efekcie których wypłacane były kontrahentom Spółki - innym podmiotom gospodarczym - tzw. premie pieniężne z tytułu terminowych płatności oraz premie za aktywizację sprzedaży, polegające na udzieleniu określonego rabatu dodatkowego, którego wysokość była uzależniona od grupy asortymentowej zamówionego produktu oraz wielkości jednorazowo złożonego zamówienia. To zaś powodowało, że premie nie były i nie są związane z żadną konkretną dostawą. Były one dokumentowane wystawianymi przez kontrahentów Spółki fakturami VAT ze stosownym opisem - premia za terminowe płatności oraz premia za aktywizację sprzedaży. Udzielane premie nabywcom Spółki związane były i są wyłącznie z konkretnymi zachowaniami nabywców (terminowa płatność, wielkość jednorazowego zamówienia określonej grupy produktów), do których zobowiązali się oni w umowach, a więc z konkretnym świadczeniem na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w otrzymywanych od nabywców swoich wyrobów fakturach dokumentujących wykonane przez nich usługi na rzecz Spółki.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca stwierdził, że ma prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w otrzymywanych fakturach, gdyż zachowanie nabywców jest świadczeniem usług, za które należy im się wynagrodzenie (premia pieniężna, bonus etc). Inne bowiem zachowanie nabywców niż to wynika z zawartych umów świadczy o tym, że do wykonania usługi nie doszło, zatem w takim przypadku nabywca nie otrzymałby stosownego wynagrodzenia od Spółki. Usługi te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć towarów o określonej wartości, czy ilości w określonym czasie, lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona należność związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Zwrócić należy uwagę, że czynności te są odrębnie wynagradzane (z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płaci nabywca, natomiast w przypadku premii wynagrodzenie wypłaca dostawca towarów).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wypłacane przez Spółkę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, polegające na konkretnym zachowaniu nabywców (terminowa płatność, wielkość jednorazowego zamówienia określonej grupy produktów), do których zobowiązali się oni w umowach ze Spółką. Usługi te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na charakter premii pieniężnej jako wynagrodzenia za podjęcie starań w celu zwiększenia sprzedaży asortymentu dostarczanego przez podmiot wypłacający gratyfikację, bowiem z prowizyjnego charakteru wynagrodzenia wynika, że jest ono uzależnione od zachowania kontrahenta - bonus wypłacany jest po osiągnięciu danego pułapu obrotów w określonym czasie oraz podjęcia działań marketingowych, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez stronę otrzymującą takie wynagrodzenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W związku z tym należy uznać, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez kontrahenta dokumentującej odpłatne świadczenie usług w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1, o ile nie występują ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl