ITPP2/443-250B/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-250B/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko "A.", przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 11 marca 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 26 marca oraz 8, 23 i 29 kwietnia 2008 r. jak i pismem nr ABK-4/NF/3360-8/08/2590 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla fakturowanych kosztów dotyczących zimnej i ciepłej wody, odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości stałych i centralnego ogrzewania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 26 marca oraz 8, 23 i 29 kwietnia 2008 r. jak i pismem nr ABK-4/NF/3360-8/08/2590, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla fakturowanych kosztów dotyczących zimnej i ciepłej wody, odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości stałych i centralnego ogrzewania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"A." jest podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje zadania w zakresie:

* gospodarki komunalnym zasobem mieszkaniowym Skarbu Państwa (wobec którego Prezydent Miasta wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej, administrowania wspólnotami mieszkaniowymi w ramach zawartych umów oraz budynkami stanowiącymi własność osób fizycznych),

* zaspokajania potrzeb mieszkańców tych zasobów,

* oraz innych zadań związanych z funkcjonowaniem komunalnych zasobów mieszkaniowych, Skarbu Państwa, lokali użytkowych i ich infrastruktury.

Głównym przedmiotem działania "A." jest prowadzenie administracji budynków, lokali mieszkalnych i użytkowych, a także innych nieruchomości stanowiących własność Gminy oraz Skarbu Państwa; utrzymanie sprawności technicznej i użytkowej eksplotowanych budynków, lokali i infrastruktury; zabezpieczenie ich prawidłowej eksploatacji; utrzymanie właściwego stanu sanitarnego zasobów i ich otoczenia oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego; utrzymanie estetyki budynków, budowli i przyległych terenów zieleni. Członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej jest Gmina, a "A." w ramach udzielonych pełnomocnictw reprezentuje właściciela w zakresie zwykłego zarządu. Na podstawie otrzymanych dokumentów obciążeniowych regulowane są zobowiązania wobec Wspólnoty za utrzymanie części wspólnych nieruchomości oraz koszty związane z utrzymaniem lokali, których właścicielem jest Gmina. Do kosztów dotyczących utrzymania części wspólnych należą koszty eksploatacji, fundusz remontowy i wynagrodzenie zarządu, a do kosztów związanych z utrzymaniem lokali zalicza się: centralne ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości stałych, domofon, windę itp. Symbol PKWiU dla dostawy wody 41.00.20, odprowadzenia ścieków 90.00.11, wywozu nieczystości stałych 90.00.2. Zgodnie z umową podpisaną przez Prezydenta Miasta z najemcą lokalu użytkowego, najemca opłaca czynsz za wynajem lokalu oraz ponosi koszty eksploatacyjne związane z utrzymaniem tego lokalu. Za czynsz najemcę obciąża urząd miasta, a za centralne ogrzewanie, zimną wodę, odprowadzanie ścieków, wywóz śmieci itp. "A.". Za dostarczane usługi kontrahenci wystawiają faktury VAT na podstawie których "A." lokali użytkowych wystawia refaktury. Zgodnie z zawartą umową pomiędzy Gminą, a najemcą właściciel lokalu użytkowego ma obowiązek dostarczyć media. Problem dotyczy, sytuacji, gdy obciążenia za powyższe świadczenia dokonuje Wspólnota Mieszkaniowa nie będąca podatnikiem podatku VAT, która nie wystawia faktury, a jedynie rachunki (noty). Wspólnota Mieszkaniowa zawiera umowy z dostawcami mediów. "A." działa w imieniu Gminy w zakresie dostarczania mediów będąc drugim podmiotem pośredniczącym w obciążaniu faktycznego odbiorcy usług.

W związku z powyższym "A." zadała następujące pytanie:

Jakimi stawkami VAT należy opodatkować czynności dostarczania do lokali użytkowych mediów tj. zimnej i ciepłej wody, odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości stałych i centralnego ogrzewania, których zakup przez "A." udokumentowany jest notami obciążeniowymi lub rachunkami wystawianymi przez Wspólnoty Mieszkaniowe.

Zdaniem "A." dostawa zimnej wody, odprowadzanie ścieków oraz wywóz nieczystości stałych powinny być opodatkowane stawką 7%, a pozostałe obciążenia tj. za centralne ogrzewanie i ciepłą wodę stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział, w odniesieniu do niektórych czynności, zastosowanie zwolnienia lub stawek obniżonych, tj. 0%, 3% i 7%. I tak, zgodnie z zapisem art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 138 wymienione zostały usługi objęte symbolem PKWiU 41.00.2, tj. usługi w zakresie rozprowadzania wody, natomiast w pozycji 153 usługi objęte symbolem PKWiU 90.0, tj. usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

Z treści wniosku wynika, że "A." na rzecz najemców lokali gminnych świadczy m.in. następujące usługi, tj.:

* dostawa wody (PKWiU 41.00.20),

* odprowadzanie ścieków (PKWiU 90.00.11),

* wywóz nieczystości stałych (PKWiU 90.00.2).

Zatem świadczenie ww. usług jako wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług odpowiednio pod poz. 138 i 153 podlega opodatkowaniu wg. stawki 7%.

Natomiast pozostałe usługi świadczone przez "A.", tj. usługi w zakresie dostarczania ciepłej wody, jak i centralnego ogrzewania nie zostały objęte obniżoną stawką podatku od towarów usług i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22%.

Reasumując wskazuje się, że "A." dokonując sprzedaży usług obcych tj. usług dostarczania wody zimnej, odprowadzani ścieków i nieczystości stałych powinna zastosować stawkę 7%, a w przypadku dostarczenia wody ciepłej, jak i centralnego ogrzewania stawkę podstawową 22%.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl