ITPP2/443-250/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-250/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie usługi internetowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie usługi internetowej.

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik podatku od towarów i usług będący osobą fizyczną, od miesiąca stycznia 2009 r. prowadzi działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania (mieszka sam), polegającą na świadczeniu usług informatycznych. Do celów tej działalności niezbędny jest internet. Wnioskodawca używa go zarówno do celów działalności, jak i prywatnych. Koszty z tego tytułu ponoszone są w formie stałej, miesięcznej opłaty (stałe łącze).

Proporcja wykorzystania sieci internet dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej została ustalona na podstawie czasu, jaki Wnioskodawca spędza na pracy przy komputerze z wykorzystaniem tej sieci. Nie została zastosowana w tym celu żadna formuła matematyczna, gdyż jest ona praktycznie niemożliwa. Wnioskodawca zaznaczył, że większość czasu spędzonego przy komputerze z wykorzystaniem internetu polega na pracy i doskonaleniu umiejętności niezbędnych do prowadzenia ww. działalności gospodarczej. Na fakturze dokumentującej nabycie usług internetowych brak jest Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca ma prawo do częściowego odliczenia podatek od towarów i usług, w związku z korzystaniem z internetu, mimo że faktura wystawiona została na osobę fizyczną.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Usługi informatyczne opodatkowane są 22% stawką podatku. W opinii Wnioskodawca, usługi te ze swej istoty wymagają dostępu do internetu, natomiast nie ma potrzeby instalowania osobnych łączy dla celów prywatnych i służbowych. Ustalenie jasnej i jednoznacznej proporcji jest trudne, ale ze względu na charakter prowadzonej działalności proporcja winna wynosić: 10% korzystanie prywatne, 90% korzystanie biznesowe. W takim też zakresie powinno się stosować odliczenie podatku naliczonego z faktury za internet. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. obniżenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, występujący w takim charakterze, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Natomiast § 7 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia stanowi, iż faktury wystawiane nabywcom, na których rzecz dokonywana jest sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy - mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy.

Zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Dział 64 PKWiU (Usługi pocztowe i telekomunikacyjne) obejmuje m.in.: usługi łączności w zakresie przekazywania znaków, sygnałów, pisma, obrazów i dźwięków albo informacji poprzez przewody, systemy radiowe, optyczne lub jakiekolwiek inne urządzenia wykorzystujące energię elektromagnetyczną (grupowanie 64.20.17 to usługi elektronicznej wymiany danych i wiadomości). Tym samym usługi dostarczania internetu należy zaliczyć do usług telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (świadczenie usług informatycznych), korzysta ze stałego łącza internetowego, zainstalowanego w miejscu zamieszkania. Korzysta również z niego dla celów prywatnych. Na fakturze dokumentującej nabycie usług internetowych brak jest Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) Wnioskodawcy. Na tym tle powziął wątpliwość, co do prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego mimo, że faktura wystawiona została na osobę fizyczną.

Mając na uwadze całokształt przedstawionego stanu faktycznego oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, a przede wszystkim treść art. 86 ust. 1 ustawy, należy potwierdzić stanowisko Wnioskodawcy, co do zasadności częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktury, która nie zawiera NIP-u nabywcy, dokumentującej nabycie usługi internetowej, gdyż usługa ta służy wykonywaniu m.in. czynności opodatkowanych, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości proporcji odliczenia podatku naliczonego, o której mowa we wniosku, gdyż ciężar udowodnienia w jakiej części ww. zakup jest związany ze sprzedażą opodatkowaną spoczywa jedynie na Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że z dniem 1 grudnia 2008 r. został uchylony przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl