ITPP2/443-250/10/AJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Kampania promocyjna spożywania ryb i produktów rybnych na terenie Gminy 2010-2011 wśród najmłodszych uczestników obrotu rynkowego”.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-250/10/AJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Kampania promocyjna spożywania ryb i produktów rybnych na terenie Gminy 2010-2011 wśród najmłodszych uczestników obrotu rynkowego”.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 25 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 26 maja 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Kampania promocyjna spożywania ryb i produktów rybnych na terenie Gminy 2010-2011 wśród najmłodszych uczestników obrotu rynkowego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " Kampania promocyjna spożywania ryb i produktów rybnych na terenie Gminy 2010-2011 wśród najmłodszych uczestników obrotu rynkowego".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zdecydowała się na realizację, do września 2010 r., projektu promowania zdrowego odżywiania się obejmującego dzieci w placówkach oświatowych. Zamiarem Gminy jest objęcie młodych ludzi z terenu Gminy promocją zdrowego żywienia, a zwłaszcza objęcie ich edukacją spożywania ryb, aby ich spożycie wpłynęło na nawyki żywieniowe młodych ludzi. Poprzez dzieci i młodzież ma zamiar dotrzeć do ich rodziców oraz innych domowników. Dzieci z terenu Gminy, w przedszkolu, szkołach i gimnazjum raz w tygodniu, przez okres 52 tygodni w czasie trwania projektu, będą degustować potrawy z ryb i przetworów rybnych. Posiłki wydawane będą bezpłatnie.

Projekt przewiduje realizację następujących działań:

* promocję projektu (banery reklamowe, plakaty)

* dostawę gadżetów promocyjnych,

* przygotowanie ulotki informacyjnej dotyczącej produktów rybnych,

* przeprowadzenie konkursów sprawnościowych oraz sprawdzających wiedzę dzieci i młodzieży promujących rybołówstwo oraz spożywanie ryb, przygotowanie i podanie potraw z ryb i produktów rybnych,

* transport gotowych posiłków do placówek objętych projektem.

Projekt finansowany będzie w ramach "Zrównoważonego rozwoju sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" w ramach środka 4.3. "Rozwój rynków i kampania promocyjna". Wartość pomocy planowanej do przyznania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wynosi około 350.000,00 zł na planowane kampanie i obejmuje wartość brutto usług planowanych do wykonania usług. Na etapie składania wniosku o pomoc Gmina jest zobowiązana do przedłożenia interpretacji z właściwej Izby Skarbowej dotyczącej kwalifikowalności podatku od towarów i usług w ramach niniejszego projektu. Płatnikiem faktur dotyczących realizacji projektu będzie Gmina.

W związku z powyższym Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej w kwestii możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego przy realizacji ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z ubieganiem się o przyznanie pomocy finansowej na realizację projektu Gmina nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż w związku z realizacją projektu poniesione będą wydatki związane z promocją projektu (banery reklamowe i plakaty), dostawą gadżetów promocyjnych, przygotowaniem ulotki informacyjnej dotyczącej produktów rybnych, przeprowadzeniem konkursów sprawnościowych oraz sprawdzających wiedzę dzieci i młodzieży promujących rybołówstwo oraz spożywanie ryb, przygotowaniem i podaniem potraw z ryb i produktów rybnych, transportem gotowych posiłków do placówek objętych projektem. Realizacja projektu polegać ma nieodpłatnym podawaniu raz w tygodniu dzieciom i młodzieży z terenu gminy potraw z ryb i przetworów rybnych. Posiłki wydawane będą niodopłatnie.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl