ITPP2/443-246/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-246/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniach 12 i 26 kwietnia 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu w ramach programu "Zrównoważony rozwój rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniach 12 i 26 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu w ramach programu "Zrównoważony rozwój rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następując stan faktyczny.

Gmina realizuje projekt w ramach środka 3.4. Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne, Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Celem realizacji kampanii pn. "Ryby jadamy, o zdrowie dbamy", jest zwiększenie konsumpcji ryb i produktów rybnych na obszarze Gminy oraz ościennych gmin, poprzez poprawę świadomości odbiorców w zakresie pozytywnych walorów zdrowotnych i smakowych różnorodnych ryb oraz produktów rybnych. Kampania obejmować będzie dwa moduły.

Pierwszy z nich polega na organizacji kampanii promocyjnej spożycia ryb, która skierowana jest do mieszkańców z terenu Gminy. Trwać ona będzie od czerwca 2010 r. do czerwca 2012 r. Przewidziane zadania obejmują promocję kampanii, poprzez: powieszenie banerów, plakatów promocyjnych, dystrybucję ulotek zawierających informacje o zaletach spożywania ryb oraz organizację konkursów dla dzieci, młodzieży i dorosłych wraz z dostawą produktów rybnych w celu organizacji konkursu kulinarnego dla uczestników kółka kulinarnego, organizację zawodów wędkarskich dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Drugi z nich obejmował będzie cykl sześciu imprez w latach 2010-2011, o charakterze rekreacyjnym dla mieszkańców Gminy oraz gości, których podstawowym celem będzie promocja spożycia ryb oraz produktów rybnych. Uczestnicy nie będą ponosić odpłatności za udział w imprezach. Zakres działań podczas każdej z planowanych imprez będzie miał identyczny charakter, a sama kampania obejmować będzie następujące czynności: zabezpieczenie sanitarne, medyczne, ochronę i ubezpieczenie imprez, obsługę energetyczną, obsługę komunikacyjną imprez, banery reklamowe, plakaty promocyjne, wynajęcie scenografii, prowadzenie imprez, wynajem aparatury nagłośniającej i oświetlenia, zaprojektowanie, wydruk i dystrybucję ulotek promocyjnych, zakup nagród konkursowych dla dzieci i dorosłych o tematyce związanej z projektem, zapewnienie zadaszenia miejsc spożywania potraw dla 400 osób, dostarczenie i podanie potraw, uporządkowanie terenu przed i po imprezach, wynajem sceny z zadaszeniem oraz reklamę realizowanego projektu w prasie i radiu. Wymienione zadania realizowano zgodnie z zadaniami publicznymi określonymi w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu poniesionych wydatków na organizację:

a.

kampanii promocyjnej spożycia ryb, skierowanej do mieszkańców terenu Gminy oraz,

b.

cyklu sześciu imprez, których podstawowym celem będzie promocja spożycia ryb oraz produktów rybnych,

Gmina może odzyskać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących dokonane zakupy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zadania dotyczące kampanii promocyjnej spożycia ryb, skierowanej do mieszkańców terenu Gminy oraz organizacja imprez, których podstawowym celem będzie promocja spożycia ryb oraz produktów rybnych, jest zadaniem publicznym realizowanym przez Gminę, określonym w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. W związku z tym, oraz w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, więc uważa się, że podatek naliczony dotyczący wymienionych zadań, winien być uznany za koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, korzystają ze zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie regulacji § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rozdziale 9 ww. rozporządzenia przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Gmina realizuje projekt współfinansowany z funduszy unijnych, promujący spożycie ryb wśród jej mieszkańców. W ramach projektu przeprowadzane będą zarówno konkursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych, jak również zawody wędkarskie i cykl imprez rekreacyjnych. W związku z organizacją przedmiotowej kampanii Gmina ponosi wydatki na zabezpieczenie sanitarne i medyczne, ochronę, ubezpieczenie imprez, obsługę energetyczną i komunikacyjną, banery reklamowe, plakaty promocyjne, wynajęcie scenografii, aparatury nagłośniającej, oświetlenia i prowadzenie imprez, zaprojektowanie, wydruk i dystrybucję ulotek, zakup nagród konkursowych dla dzieci i dorosłych o tematyce związanej z projektem, zapewnienie zadaszenia miejsc spożywania potraw dla 400 osób, dostarczenie i podanie potraw, uporządkowanie terenu przed i po imprezach, wynajem sceny z zadaszeniem oraz reklamę realizowanego projektu w prasie i radiu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów dokonywanych przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie ww. towarów i usług. Nie przysługuje Gminie również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl