ITPP2/443-240/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-240/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 15 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji refundowanej ze środków Funduszu Pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji refundowanej ze środków Funduszu Pracy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Podpisał umowę z Powiatowym Urzędem Pracy o refundację ze środków Fundusz Pracy, kosztów wyposażenia lub doposażenia jednego stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej, skierowanej przez Urząd. Kwota refundacji w wysokości 19.000,00 zł dokonana została zgodnie z umową w kwocie brutto udokumentowanych kosztów. W ramach wyposażenia stanowiska pracy poniesione zostały wydatki na zakup: regału i witryny chłodniczej, wagi, lad oraz regałów sklepowych. Lady i regały sklepowe, ze względu na wartość początkową przekraczającą 3.500,00 zł, ujęte zostały w ewidencji środków trwałych. Regał i witryna chłodnicza, których wartość początkowa przekracza 1.500,00 zł, ujęto w ewidencji wyposażenia. Wagi, ze względu na niską cenę jednostkową, nie ujęto ani w ewidencji środków trwałych, ani w ewidencji wyposażenia. Zakupiony sprzęt służy tylko sprzedaży opodatkowanej. Podatek naliczony z faktur zakupu składników majątku obniżył kwotę podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można odliczyć podatek naliczony od ww. zakupów.

Zdaniem Wnioskodawcy, sfinansowanie przez Urząd Pracy dokonanych zakupów związanych z wyposażeniem stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej nie stanowi przeszkody dla odliczenia przez podatnika podatku naliczonego związanego z refundowanymi zakupami. Podniósł Pan, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie składników majątku pokrytych refundacją przebiega na zasadach ogólnych. Stwierdził, iż decydujące w tej kwestii jest istnienie związku (bądź jego brak) zakupionego składnika z działalnością opodatkowaną. Wskazał, iż jeżeli związek taki istnieje, to bezwzględnie prawo do odliczenia podatku naliczonego podatnikowi przysługuje, a kwestia refundacji nie ma wówczas żadnego znaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W treści art. 88 ustawy zostały określone okoliczności uniemożliwiające podatnikom odliczenie podatku naliczonego. Zgodnie z ust. 3a wymienionego artykułu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile nie zachodzą przesłanki wynikające z treści art. 88 ustawy, wykluczające to prawo. W treści ww. artykułu ustawodawca określił przypadki, w których podatnikowi bezwzględnie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego. W wyłączeniach tych nie ma odniesienia do kwestii źródła finansowania zakupów dokonywanych przez podatnika. Oznacza to, iż fakt z jakiego źródła pochodzą środki, za które zostały sfinansowane poniesione wydatki nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu. Podpisał umowę z Powiatowym Urzędem Pracy o refundację ze środków Fundusz Pracy, kosztów wyposażenia jednego stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej. W ramach wyposażenia stanowiska pracy poniesione zostały wydatki na zakup: regału i witryny chłodniczej, wagi, lad oraz regałów sklepowych. Zakupiony sprzęt służy tylko sprzedaży opodatkowanej. Podatek naliczony VAT z faktur zakupu składników majątku obniżył kwotę podatku należnego.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż skoro - jak wynika z treści wniosku - zakupiony sprzęt służy wyłącznie sprzedaży opodatkowanej, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu, o ile nie zachodzą okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl