ITPP2/443-240/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-240/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług transportu towarów ze składu celnego na Łotwie do Belgii świadczonych na rzecz polskiego podmiotu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług transportu towarów ze składu celnego na Łotwie do Belgii świadczonych na rzecz polskiego podmiotu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest armatorem świadczącym usługi transportowe w zakresie transportu krajowego, wewnątrzwspólnotowego i międzynarodowego. Spółka zamierza podjąć współpracę z polskim kontrahentem, który zleca transport towarów drogą morską na odcinku Łotwa - Belgia, przy czym na Łotwie towary znajdują się w składzie celnym (przemieszczone tam z kraju trzeciego) i nie są to towary zwolnione od podatku. Kontrahent dla celów tej transakcji poda polski numer NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy w przypadku świadczenia usługi transportowej towaru pochodzącego z kraju trzeciego na rzecz polskiego kontrahenta zlecającego transport ze składu celnego na Łotwie do Belgii, usługa ta opodatkowana jest stawką 0% jako związana z importem towarów, czy też transakcja taka nie podlega przepisom polskiej ustawy o podatku od towarów i usług.

* Czy właściwe jest wiązanie usług transportu z pochodzeniem towaru, czy też należy traktować je jako niezależne od "statusu" towaru.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie opisanej usługi nie podlega polskiej ustawie o podatku od towarów i usług i w związku z tym na fakturze nie zostanie wskazana stawka podatku, a jedynie adnotacja, że podatek rozlicza nabywca. Odnośnie drugiego pytania: w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług transport z Łotwy do Belgii stanowi wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów. Jednak fakt, że towar znajduje się w składzie celnym i pochodzi z kraju trzeciego może wskazywać, iż usługa transportu dokonana zostanie na terytorium kraju trzeciego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zasadą jest, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W przypadku świadczenia usług transportowych, w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, ustawodawca określił wyjątek od poprzednio przytoczonej zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Miejscem świadczenia bowiem tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Ma to istotne znaczenie w szczególności w odniesieniu do usług transportu transgranicznego. W tym zakresie odrębnie potraktowano wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów. Stosownie bowiem do art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. Zastrzeżenie dotyczy sytuacji, gdy nabywca wspomnianej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu. W tym przypadku miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazał, że zamierza wykonać usługę transportową na odcinku Łotwa - Belgia, przy czym nabywcą tej usługi będzie podmiot polski posługujący się krajowym numerem identyfikacji podatkowej. W oparciu zatem o powołane regulacje, miejscem świadczenia tej usługi będzie Polska i w związku z tym usługę należy opodatkować zgodnie z przepisami krajowymi.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku dla przedmiotowych usług wynosi 22%.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że zarówno pochodzenie towaru jak i fakt, że towar znajduje się w składzie celnym nie ma znaczenia dla określania miejsca świadczenia usług transportowych. Przepisy odnoszące się do usług transportowych nie wiążą opodatkowania usług z towarem, lecz z miejscem ich wykonania, przy czym miejscem wykonywania usług transportowych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług jest terytorium danego kraju.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl