ITPP2/443-235/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-235/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 7 grudnia 2007 r.), uzupełnionym w dniu 21 lutego 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych czynności ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych czynności ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia przejęła nieodpłatnie w roku 1994 od zakładów pracy zasiedlone lokale mieszkalne. Lokale w chwili przejęcia nie były mieszkaniami przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Lokale przejęto nieodpłatnie od spółki akcyjnej, której większościowy pakiet w momencie przejęcia posiadał sektor prywatny. Spółdzielnia nie ponosiła żadnych kosztów z tytułu nabycia oraz nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie lokali. Lokale wybudowano w latach 70 - 80 ubiegłego wieku przez przedsiębiorstwo państwowe, które przed przekazaniem lokali sprywatyzowało się. Z mieszkańcami zawarto umowy najmu lub na ich wniosek lokatorskie prawa do lokali bez obowiązku wnoszenia wkładów mieszkaniowych i budowlanych, tzn. wkład mieszkaniowy wynosi 0 zł, wkład budowlany wynosi 0 zł. Proces ten trwa od roku 1994 do chwili obecnej i polega na zmianie posiadanych przez mieszkańców umów:

* z najmu na lokatorskie prawo do lokalu,

* z lokatorskiego prawa na odrębną własność.

Zmiany umów dot. osób, które zasiedlały lokale mieszkalne w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku i nadal je zajmują.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nieodpłatna zmiana umowy najmu na lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego bez obowiązku wnoszenia wkładu mieszkaniowego, dokonana po 1 stycznia 2008 r. dla osób zamieszkujących ten lokal przed 1 maja 2004 r. opodatkowane będzie podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to od jakiej wartości należy obliczyć podatek (wnoszony wkład mieszkaniowy wynosi 0 zł)

.

2.

Czy nieodpłatne przeniesienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na odrębna własność bez obowiązku wnoszenia wkładu budowlanego, dokonane po 1 stycznia 2008 r. dla osób zamieszkujących ten lokal przed 1 maja 2004 r. opodatkowane będzie podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to od jakiej wartości należy wyliczyć podatek (wnoszony wkład budowlany wynosi 0 zł)

.

Zdaniem Spółdzielni zarówno pierwszy jak i drugi przypadek nie powinny rodzić skutków podatkowych ponieważ mieszkańcy zasiedlają lokale mieszkalne od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, tj. przed 1 maja 2004 r. oraz nie posiadają obowiązku wnoszenia środków finansowych na pokrycie wkładów mieszkaniowych i budowlanych w celu ustanowienia nowych praw do lokali mieszkalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Natomiast w świetle art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

1.

nieodpłatne przekazanie towarów nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami.

Spółdzielnia nie ponosiła żadnych kosztów z tytułu nabycia oraz utrzymania lokali mieszkalnych, zatem nie wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji nieodpłatne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl