ITPP2/443-234/07/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-234/07/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 7 grudnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2008 r. (data wpływu 27 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dowodów koniecznych dla zastosowania stawki podatku 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2007 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dowodów koniecznych dla zastosowania stawki podatku 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, dokonuje dostaw towarów z terytorium Polski na terytorium innych państw Wspólnoty na rzecz nabywców posiadający właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy. W celu udokumentowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów Wnioskodawca posiada następujące dokumenty: kopie faktur, dowody dostawy (delivery note) zawierające specyfikację sztuk ładunku, co do ilości i rodzaju towaru, dokumenty uzyskane od przewoźnika, którymi są międzynarodowe samochodowe listy przewozowe, tzw. CMR. Zazwyczaj na dokumencie CMR nabywca towaru potwierdza jego odbiór. Niektórzy kontrahenci nie dokonują jednak tego potwierdzenia. W tych przypadkach przesyłają po zakończeniu każdego miesiąca zbiorcze potwierdzenie odbioru w swoim magazynie dostarczonych przez Wnioskodawcę przesyłek. To zestawienie zawiera następujące informacje: numer faktury, data faktury, numer dowodu dostawy, numer dokumentu CMR, nazwę odbiorcy towaru. Powyższe dane potwierdzone są podpisem przedstawiciela odbiorcy, pieczęcią z nazwą i adresem odbiorcy oraz zaopatrzone w datę. Zbiorcze potwierdzenie Wnioskodawca otrzymuje faxem lub drogą mailową. Jeżeli następuje to przed złożeniem deklaracji VAT-7 stosuje stawkę podatku w wysokości 0%. W przeciwnym przypadku dostawa opodatkowana jest według stawki podatku 22%. Dopiero otrzymanie płatności na konto bankowe za sprzedany towar powoduje dokonanie korekty i zastosowanie stawki podatku w wysokości 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy posiadane dokumenty spełniają warunki określone w przepisach art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i uprawniają do zastosowania stawki 0% dla dostaw towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy posiadane dowody spełniają warunki wskazane w przepisach art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Oprócz kopii faktur i dowodów dostawy posiada on dokumenty przewozowe CMR otrzymane od przewoźnika, z których wynika, że towary były transportowane do miejsca ich przeznaczenia na terytorium innego państwa członkowskiego. Dokumenty te jednak nie potwierdzają jednoznacznie tego faktu, bo nie są poświadczone przez nabywcę. Stąd też Wnioskodawca występuje do odbiorcy o przesłanie dodatkowego potwierdzenia przyjęcia przez niego towarów na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Potwierdzenie takie otrzymuje w postaci miesięcznego zestawienia otrzymanych przesyłek. Zatem ich otrzymanie przed złożeniem deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy powoduje, że spełnione są warunki do zastosowania stawki podatku VAT 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Stosownie do treści art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów

;

2.

podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju

.

Ust. 3 tegoż artykułu stanowi, że dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi)

,

2.

kopia faktury

,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

.

W ust. 11 określono, że w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania

;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju

.

Podsumowując powyższe zapisy należy stwierdzić, iż wystarczającymi dowodami potwierdzającymi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju są: kopia faktury, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do ich miejsca przeznaczenia. Istotne jest to aby łącznie potwierdzały dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju. Spełnienie tego warunku wraz z warunkiem określonym w art. 42 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy daje prawo zastosowania stawki podatku w wysokości 0%. Wnioskodawca wskazał, że posiadana dokumentacja, nie zawsze jednoznacznie potwierdza dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Niektórzy kontrahenci nie dokonują potwierdzenia odbioru towarów na dokumencie CMR. W tych przypadkach Wnioskodawca występuje do nabywcy o przesłanie dodatkowego potwierdzenia przyjęcia przez niego towarów na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski w postaci zestawień. Zestawienia te są przesyłane faksem lub mailem przed złożeniem deklaracji VAT-7. Zawierają informacje dotyczące numeru faktury, daty faktury, numeru dowodu dostawy, numeru dokumentu CMR i nazwy odbiorcy towaru. Powyższe dane są potwierdzone podpisem przedstawiciela odbiorcy, pieczęcią z nazwą i adresem odbiorcy oraz opatrzone datą. Ustawodawca w art. 42 ust. 11 wymienionej ustawy przewidział możliwość subsydiarnego dowodzenia dostarczenia towaru do odbiorcy, przy czym katalog dokumentów ma charakter otwarty. Wskazane przez Wnioskodawcę zestawienie można uznać za dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Wraz z kopią faktury i dowodem dostawy spełniającym funkcje specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku, przy zachowaniu warunków określonych w art. 42 ust. 1 pkt ustawy, może upoważniać do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Reasumując, stwierdzić należy, że w przypadku gdy z dokumentu przewozowego otrzymanego od przewoźnika jednoznacznie nie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia dowodami wystarczającymi dla opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy według stawki podatku 0% są kopia faktury, dowód dostawy spełniający funkcję specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku oraz dokument zbiorczego potwierdzenia odbioru zawierający dane dotyczące numeru faktury, daty faktury, numeru dowodu dostawy, numeru dokumentu CMR, nazwy towaru, podpisany przez odbiorcę, przesłany faksem lub mailem, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl