ITPP2/443-23/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-23/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 12 marca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do czynności dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do czynności dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Spółka zawiera z kontrahentami umowy o stałej współpracy handlowej. W przypadku terminowego bądź wcześniejszego uregulowania przez kontrahenta płatności, firma udziela premii pieniężnej. Premia ma na celu poprawę płynności finansowej firmy i zdyscyplinowania odbiorców. Premia ta nie powoduje zmiany cen, które są ustalane w umowie handlowej i procedura ich zmian w ciągu roku jest ściśle określona i podlega odrębnemu procesowi negocjacji. Wysokość premii określona jest procentowo. Premia ma charakter uznaniowy, a jej przyznanie i wypłata zależy od spełnienia określonych warunków. Wypłata następuje w formie przelewu na rachunek odbiorcy lub przez kompensowanie z aktualnymi należnościami kontrahenta. Premie te nie mają charakteru zmiany ceny konkretnych produktów i najczęściej warunkiem przyznania premii pieniężnej za terminową płatność jest niezalegnie z jakimikolwiek zobowiązaniami wobec Spółki. Dość często za ten sam towar ten sam klient uzyskuje w jednej okresowej transakcji premię, a w innym okresie, kiedy nie spełnia kryteriów nie. Przyznając premie Spółka do tej pory wystawiała faktury korygujące.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacane kontrahentom premie za wcześniejszą płatność należy traktować na równi z rabatem i na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dokumentować fakturami korygującymi obrót, czy też należy je traktować jako czynności pozostające poza zakresem uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług i dokumentować notami księgowymi.

Zdaniem Spółki premia za terminową lub przedterminową zapłatę nie jest rabatem, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, choć niewątpliwie o zbliżonym efekcie ekonomicznym. W myśl art. 29 ust. 4 rabat oznacza bonifikatę, upust, uznaną reklamację oraz skonto. Definicja ta ma charakter pełny co oznacza, że należy ją rozumieć ściśle i nie można traktować jako rabat żadnego innego zdarzenia nie wymienionego w tej definicji. Cytowana definicja posługuje się jednak pojęciami dalej niezdefiniowanymi w tekście ustawy, więc Spółka odwołuje się do definicji pozaustawowych, które są następujące.

Bonifikata to obniżka ceny stosowana po dokonaniu transakcji, zwykle jako zachęta do zwiększenia zakupów lub forma rekompensaty z powodu gorszej jakości towaru.

Upust polega na obniżeniu ceny dla zachęcenia do kupna, stosowany jest wobec stałych klientów lub odbiorców hurtowych.

Uznana reklamacja ma miejsce, gdy powodem obniżenia ceny jest skorzystanie przez kupującego z uprawnień nabywcy z tytułu gwarancji lub rękojmi.

Skonto oznacza procentowe obniżenie ceny za natychmiastową zapłatę lub zapłatę przed ustalonym terminem albo zapłatę gotówkową za towar objęty sprzedażą kredytową lub ratalną.

Rabat zawsze odnosi się więc do obniżenia ceny sprzedawanego towaru, podczas gdy premia za terminową płatność jest formą dzielenia się przez sprzedającego z kupującym wypracowanym przy jego udziale zyskiem. Spółka wskazuje, że premia w żaden sposób nie zmienia ustalonych w trakcie negocjacji handlowych cen towarów. Przyznanie premii nie zwalnia kupującego z obowiązku zapłaty ceny ustalonej w umowie sprzedaży. Premia przyznawana jest po zapłacie. Zdaniem Spółki premia nie jest rabatem określonym w art. 29 ust. 4 ustawy i nie powinna być dokumentowana fakturami korygującymi. Wypłata takiej premii, jako czynność nie podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być dokumentowana notami księgowymi, korygującymi obrót dla podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej

;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji

;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

.

Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4 wskazanej ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Z kolei w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Spółka zadeklarowała, iż w przypadku gdy współpraca z kupującym będzie dla niej satysfakcjonująca przyzna premię pieniężną, biorąc pod uwagę w szczególności terminowe regulowanie zobowiązań. Premie pieniężne wypłacane są w przypadku spełnienia warunków określonych w umowach handlowych, które Spółka zawiera ze swoimi kontrahentami, przy czym premie nie są związane z konkretną dostawą, ich wypłata nie powoduje zmiany cen towarów, które ustalane są odrębnie w umowach handlowych. W tym przypadku wskazać należy, że nie jest to rabat, który należy udokumentować fakturą korygującą.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że działania Spółki w postaci wypłaty premii pieniężnych nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem w stosunku do Spółki czynność przekazania premii pieniężnej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a to powoduje, że do udokumentowania przekazanych premii w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wraz z aktami wykonawczymi. Tak więc właściwe dokumentowanie przekazywanych premii pieniężnych, przy uwzględnieniu odrębnych przepisów, spoczywa na Spółce, a wybrana metoda nie będzie wywoływać konsekwencji na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl