ITPP2/443-229/14/PS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-229/14/PS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie od podatku sprzedaży nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Decyzją z dnia 5 października 1991 r. Urzędu Wojewódzkiego stwierdzono nabycie, z mocy prawa, z dniem 5 grudnia 1990 r. przez P. w G. prawa użytkowania wieczystego, m.in. dziatki nr 65 o pow. 9068 m2, położonej w obrębie nr 3 miasta G. oraz nieodpłatnie prawa własności budynków, budowli i urządzeń znajdujących się na działce (czynność nieopodatkowana). Działka, na której ustanowiono użytkowanie wieczyste, stanowiła własność Skarbu Państwa. Aktem notarialnym z dnia 25 czerwca 1992 r. (rep. A Nr 1838/1992) ww. Ośrodek sprzedał prawo użytkowania wieczystego ww. działki wraz z 2 budynkami gospodarczymi, bazą paliw o pojemności 460 m3 z 6 dystrybutorami, Spółce z o.o."L" w L. (czynność nieopodatkowana - nie obowiązywała ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym). Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w P. z dnia 11 stycznia 1993 r. w miejsce ww. Spółki do rejestru handlowego wpisano Spółkę z o.o. "M.". Dnia 6 marca 1995 r. ogłoszono upadłość tej Spółki, a w dniu 6 maja 1997 r. Sąd Rejonowy stwierdził zakończenie postępowania upadłościowego. W konsekwencji, ww. Sąd postanowieniem z dnia 29 kwietnia 1999 r. wykreślił Spółkę"M" z rejestru handlowego. Na podstawie tego dokumentu Spółka ta została wykreślona z księgi wieczystej przedmiotowej nieruchomości, jako wieczysty użytkownik oraz właściciel budynków i urządzeń. Sąd Rejonowy w B. dokonał tego wykreślenia dnia 12 kwietnia 2010 r. Skarb Państwa, jako właściciel zabudowanej nieruchomości, dokonał jej darowizny na rzecz Powiatu aktem notarialnym z dnia 23 grudnia 2013 r. (czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Na przejętej przez Powiat nieruchomości aktualnie (od momentu przejęcia) znajduje się budynek gospodarczy, częściowo rozebrany oraz 6 zbiorników stalowych posadowionych na fundamentach betonowych, zbrojonych. Z ewidencji budynków wynika, że budynek wybudowany był w 1980 r. Powiat nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie budynku, bądź budowli. Nieruchomość jest od wielu lat nieużytkowana, zakrzaczona i zachwaszczona. W planie zagospodarowania przestrzennego miasta G. funkcją dominującą dla przedmiotowej nieruchomości jest funkcja komercyjna. Powiat zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość w drodze przetargu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości o nr 65, położonej w obrębie nr 3 miasta G., na której znajduje się budynek gospodarczy i 6 zbiorników stalowych posadowionych na fundamentach betonowych zbrojonych, będzie opodatkowana stawką 23%, czy też będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. nieruchomości powinna korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 29a ust. 8 wymienionej ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Według art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30%wartosci początkowej.

Zdaniem Powiatu, pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy nie miało miejsca, co tym samum wyklucza zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z uwagi na fakt, że Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do budynków i budowli oraz nie były dokonywane żadne ulepszenia, sprzedaż budynków i budowli będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy. Uwzględniając zapisy art. 29a ust. 8 ustawy, korzystająca ze zwolnienia sprzedaż budynków i budowli umożliwia zastosowanie zwolnienia w stosunku do gruntu, na którym się one znajdują.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając na względzie powyższe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, stanowią budynek i budowle w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.).

Ponadto wskazać należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl