ITPP2/443-228/13/PS - Prawo samorządowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego budowy kanału wodnego wraz ze śluzą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-228/13/PS Prawo samorządowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego budowy kanału wodnego wraz ze śluzą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zarząd działa na podstawie:

1.

ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa,

2.

ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne,

3.

ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,

4.

statutu.

Jest wojewódzką, samorządową jednostką budżetową, finansowaną przez Województwo i nadzorowaną przez Zarząd Województwa. Przedmiotem działania jest wykonywanie w imieniu Województwa i Marszałka Województwa zadań z zakresu administracji rządowej i samorządowej, określonych w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. Zarząd realizuje zadania z zakresu inwestycji, utrzymania i konserwacji budowli oraz urządzeń hydrotechnicznych i melioracyjnych, a także prace regulacyjne na rzekach. Działania te służą także zapewnieniu poziomu bezpieczeństwa powodziowego, umożliwiają swobodny spływ wód powodziowych oraz lodu, a także zabezpieczają odpowiednie retencjonowanie wody do nawodnień w przypadku wystąpienia suszy. Działalności Zarządu towarzyszy dbałość o zachowanie równowagi ekologicznej, podejmowane są próby pogodzenia troski o ochronę środowiska naturalnego z potrzebami związanymi z rozwojem społeczno-gospodarczym Województwa. Zarząd jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada NIP. Jako samorządowa jednostka budżetowa w zakresie realizacji rządowych zadań zleconych nie prowadzi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zarząd rozpoczyna realizację inwestycji pn. "XXX". Nowopowstały kanał wraz ze śluzą zapewnią odpowiednie warunki hydrauliczne przepływu wód między morzem, a jeziorem, szczególnie z uwzględnieniem światła mostu w ciągu drogi powiatowej. Ponadto zostanie wykonana konstrukcja zwodzona umożliwiająca bezkolizyjne przejście kanału z drogą powiatową. Wykonanie ww. inwestycji jest zadaniem publicznym, służącym dobru wspólnemu. Po zakończeniu inwestycji nie będzie ona wykorzystywana do czynności opodatkowanych, a tym samym Zarząd nie będzie czerpał opodatkowanych dochodów. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków, udokumentowanych fakturami VAT. W związku z powyższym do kosztów kwalifikowanych projektu Zalicza także podatek od towarów i usług, uiszczonych w związku z poniesieniem kosztów przygotowania inwestycji do realizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zarząd ma możliwość odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest spełniony warunek dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z inwestycją. Ponownie wskazał, że po zakończeniu zadania inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Jej celem jest zapewnienie odpowiednich warunków hydraulicznych przepływu wód, nie zaś generowanie przychodów. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 115, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zarząd nie może starać się o zwrot podatku naliczonego. Płacąc za usługi i towary w związku z inwestycją ponosi koszty brutto i nie ma możliwości odliczenia uiszczonego podatku. W związku z powyższym podatek od poniesionych wydatków stanowi koszt kwalifikowany inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Zarządowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazano we wniosku - zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl