ITPP2/443-224/08/EŁ - Czy świadczenie usług odpłatnego dostarczania obiadów jedynie osobom uprawnionym (żołnierzom zawodowym i pracownikom wojska) jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług i jaką stawkę należy zastosować?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-224/08/EŁ Czy świadczenie usług odpłatnego dostarczania obiadów jedynie osobom uprawnionym (żołnierzom zawodowym i pracownikom wojska) jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług i jaką stawkę należy zastosować?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Jednostkę Wojskową we wniosku bez daty (data wpływu 6 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług odpłatnego dostarczania obiadów żołnierzom zawodowymi i pracownikom wojska oraz obowiązującej na to świadczenie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług odpłatnego dostarczania obiadów żołnierzom zawodowymi i pracownikom wojska oraz obowiązującej na to świadczenie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jednostka wojskowa jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie Decyzji Nr 255/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie organizacji żywienia, we wrześniu 2007 r. Jednostka utworzyła stołówkę wojskową dla żołnierzy i pracowników wojska. Stołówka ta oferuje osobom uprawnionym, tj. żołnierzom i pracownikom wojska obiady, za które osoby te wnoszą opłaty w wysokości 40% wartości pieniężnej normy wyżywienia. Aktualnie Jednostka klasyfikuje tego rodzaju usługi jako: "Usługi gastronomiczne pozostałe" (PKWiU 55.30.14) i stosuje 7% stawkę podatku. W dniu 6 grudnia 2007 r. Minister Obrony Narodowej wydał Decyzję Nr 561/MON w sprawie organizacji żywienia (Dz. Urzędowy Ministra Obrony Narodowej Nr 24, poz. 249 z 2007 r.). W pkt 21 powyższej Decyzji określono, że jedynie usługi odpłatnego korzystania z posiłków przez osoby nieuprawnione (niebędące żołnierzem zawodowym lub pracownikiem wojska) są objęte przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie usług odpłatnego dostarczania obiadów jedynie osobom uprawnionym (żołnierzom zawodowym i pracownikom wojska) jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług i jaką stawkę należy zastosować?

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma podstaw do zwolnienia usług odpłatnego dostarczania posiłków dla osób uprawnionych (żołnierzy zawodowych i pracowników wojska) zgodnie z art. 21 Decyzji Ministra Obrony Narodowej Nr 561/MON z uwagi na to, że w załączniku Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie wymieniono tego rodzaju usług. W związku z powyższym Jednostka klasyfikuje te usługi jako "Usługi gastronomiczne pozostałe" o symbolu PKWiU 55.30.14 i stosuje 7% stawkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym, w myśl ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 16 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając: specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług, przebieg realizacji budżetu państwa oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

I tak w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w § 5 ust. 1 stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia.

W załączniku tym zawarto listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%. W poz. 26 załącznika wskazano, iż obniżona stawka ma zastosowanie do usług gastronomicznych, z wyłączeniem:

*

sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

*

sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, iż świadczone przez Jednostkę usługi odpłatnego dostarczania posiłków dla osób uprawnionych, tj. żołnierzy zawodowych i pracowników wojska zostały zakwalifikowane przez Jednostkę jako "Usługi gastronomiczne pozostałe" (w grupowaniu PKWiU 55.30.14).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługi te jak wskazano wyżej, zostały wymienione w poz. 26 załącznika Nr 1 do rozporządzenia, a zatem podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%.

Wskazać należy, iż stawka ta nie dotyczy czynności świadczonych w ramach usług gastronomicznych, które zostały wyłączone w poz. 26, tj. sprzedaży napojów alkoholowych, piwa, sprzedaży kawy i herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszą odpowiedź udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w stanie faktycznym. Zgodnie z zapisami ustawy, wysokość stawki podatku uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PKWiU. Do obowiązków dokonującego dostawy należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. W przypadku trudności należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który uprawniony jest do wydawania opinii klasyfikacyjnych.

Reasumując, tut organ dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono prawidłowe, o ile usługi odpłatnego dostarczania obiadów żołnierzom zawodowymi i pracownikom wojska zostały prawidłowo uznane przez Jednostkę jako "usługi gastronomiczne pozostałe".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl