ITPP2/443-221/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-221/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniach 10 i 14 maja 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem Działu Sprzedaży do innej spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 10 i 14 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem Działu Sprzedaży do innej spółki.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zajmująca się sprzedażą szyb oraz świadczeniem usług w zakresie ich wymiany, posiada 100% udziałów w innej spółce zajmującej się produkcją szyb ("Producent"). Szyby po ich wyprodukowaniu sprzedawane są w większości Spółce, ale również podmiotom trzecim. Spółka przewozi je do swojego magazynu, gdyż "Producent" nie posiada odpowiedniej powierzchni magazynowej. Oprócz szyb, które nabywa od ww. spółki, kupuje także produkty od podmiotów niepowiązanych i zajmuje się ich dystrybucją. Sprzedaż produktów oraz świadczenie usług montażu odbywa się w kilkudziesięciu filiach zlokalizowanych w Polsce. Spółka prowadzi także bezpośrednią wysyłkę produktów na eksport z magazynu.

Obecnie Spółka oraz "Producent" planują przeprowadzić restrukturyzację, w ramach której wyodrębniona i zorganizowana część działalności Spółki zostanie przeniesiona do "Producenta". W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa wydzieliła zorganizowaną część działalności, która zajmuje się logistyką, transportem oraz sprzedażą eksportową jako osobny dział (dalej Dział Sprzedaży). Siedziba tego działu mieści się obecnie w budynku znajdującym się na tej samej działce, co magazyn Spółki. W budynku tym są biura, w których prowadzona jest działalność Działu Sprzedaży i tam przebywają jego pracownicy. Dział Sprzedaży zajmuje się sprzedażą eksportową, dodatkowo zostały do niego włączone działalności pomocnicze związane ze sprzedażą, takie jak transport i działalność marketingowa. Poza działalnością Działu Sprzedaży pozostaje sprzedaż towarów w filiach oraz świadczenie usług montażu szyb.

Do ww. działu należą następujące elementy działalności Spółki:

* transport wyrobów,

* magazynowanie,

* zakup wyrobów obcych,

* prowadzenie sprzedaży eksportowej,

* działalność marketingowa.

Składnikami majątkowymi, które wchodzą w skład tego działu są składniki materialne i niematerialne służące do prowadzenia tych części działalności, którymi ww. dział się zajmuje.

W przyszłości Dział Sprzedaży w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wraz ze składnikami majątkowymi (także budynkiem, w którym się mieści), zostanie wniesiony w formie aportu do firmy "Producenta". Przed przeniesieniem ww. działu Spółka planuje zarejestrować go jako oddział w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Ponadto, na mocy odpowiednich przepisów Kodeksu Pracy, dojdzie do wstąpienia "Producenta" w obowiązki pracodawcy wobec pracowników zatrudnionych w Dziale Sprzedaży. Przejmie on również w prawa i obowiązki Spółki wynikające z zawartych przez ten dział umów z kontrahentami, w tym prawa i obowiązki wynikające z zobowiązań i należności wobec kontrahentów, a także inne zobowiązania związane z jego działalnością, np. zobowiązania wobec pracowników.

Już w chwili obecnej Dział Sprzedaży jest (i będzie w momencie wniesienia) wyodrębniony finansowo:

* posiada własne zasoby pieniężne, które są deponowane na rachunku bankowym oddzielnym od rachunku Spółki,

* prowadzi oddzielne raportowanie finansowe do Spółki, które dodatkowo umożliwia mu sporządzanie oddzielnego bilansu oraz rachunku zysków i strat, pozwalających w szczególności na wyodrębnienie majątku, przychodów, kosztów, należności i zobowiązań.

Dział Sprzedaży obejmuje składniki majątkowe pozwalające na uznanie go za niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadanie gospodarcze:

1.

o charakterze materialnym:

* nieruchomości (m.in. magazyn wraz z gruntem),

* inne środki trwałe (m.in. samochody, wózki widłowe),

* inne składniki materialne wykorzystywane w magazynie,

2.

o charakterze niematerialnym, w szczególności:

* prawa z umów z kontrahentami Działu Sprzedaży,

* prawo ochrony znaku towarowego,

3.

zobowiązania, w szczególności wobec kontrahentów i pracowników Działu Sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w kontekście planowanej transakcji aportu Dział Sprzedaży należy klasyfikować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Dział Sprzedaży należy traktować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w związku z tym przy jego przeniesieniu do "Producenta" nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie powstanie obowiązek podatkowy.

W celu uzasadnienia przedstawionego stanowiska Spółka wskazała następującą argumentację:

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Na podstawie ww. definicji, w doktrynie prawa podatkowego wskazuje się przesłanki, których łączne wystąpienie jest uznawane za konieczne i wystarczające do uznania danych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Są one następujące:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania;

2.

zespół składników jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych i mogłyby one stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze (tzw. wyodrębnienie funkcjonalne).

Zdaniem Spółki, Dział Sprzedaży spełnia wszystkie wyżej wymienione kryteria do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ad 1. Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić pewien zespół składników majątkowych, obejmujący zarówno składniki materialne, jak i niematerialne. Jak wskazuje się w literaturze, oznacza to, że aby uznać dany zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi się on składać z co najmniej jednego składnika materialnego i co najmniej jednego składnika niematerialnego (S. Krempa, Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części - podatki dochodowe. Warszawa 2007, s. 53).

Podobne stanowisko - jak wskazała Spółka - prezentują również organy podatkowe, m.in. w piśmie z dnia 29 października 2009 r. znak IBPBI/2/423-875/09/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził: "Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań)".

Ponadto, ponieważ zobowiązania są jedynym, bezpośrednio wymienionym w definicji legalnej składnikiem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka jest zdania, iż stanowią one fundamentalny element tego pojęcia, gdyż ustawodawca celowo wyeksponował rolę zobowiązań w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wskazano w stanie faktycznym, przedmiot transakcji obejmuje składniki majątkowe mające zarówno charakter materialny (między innymi środki trwałe), jak i niematerialny (między innymi prawa z umów z kontrahentami oraz prawo ochronne do znaku towarowego), oraz zobowiązania, w związku z czym spełnione będą powyższe warunki.

Ad. 2. Wyodrębnienie organizacyjno-finansowe

Wyodrębnienie finansowe i organizacyjne najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. W takim przypadku istnieje osobna jednostka organizacyjna, wyodrębniona z organizmu przedsiębiorcy, posiadająca przypisane jej zasoby do prowadzenia działalności. Dział Sprzedaży będzie wypełniał te kryteria zarówno pod względem formalnym, jak i materialnym. Zostanie bowiem zarejestrowany jako oddział Spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym, zatem będzie istniał jako osobna jednostka organizacyjna. Dział Sprzedaży nie będzie przy tym wyodrębniony tylko pod względem formalnym, gdyż obecnie posiada własne środki do prowadzenia działalności, w tym nieruchomości, środki trwałe i inne aktywa. Jest więc już wydzielony pod względem organizacyjnym. Po rejestracji oddziału, odpowiedzialny za kierowanie Działem Sprzedaży zostanie jeden z członków zarządu Spółki lub inna osoba wybrana przez zarząd, która będzie posiadała odpowiednie doświadczenie w pełnieniu funkcji kierowniczych i będzie dawała rękojmię skutecznego prowadzenia działalności tego działu.

Dodatkowo Dział Sprzedaży jest wyodrębniony pod względem finansowym. Posiada bowiem własne zasoby pieniężne, które są deponowane na odrębnym rachunku bankowym. Prowadzi osobne raportowanie finansowe, umożliwiające mu sporządzenie oddzielnego bilansu.

Ad. 3. Wyodrębnienie funkcjonalne

W świetle powołanej definicji, kompleks majątkowy stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa winien być ponadto wyodrębniony funkcjonalnie. Oznacza to, że musi tworzyć zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Według stanowisk prezentowanych w literaturze chodzi o rzeczywistą, a nie tylko potencjalną zdolność do wykonywania działalności gospodarczej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. zdolność zespołu wyodrębnionych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych, który to zespół zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, już od momentu jej wyodrębnienia. Składniki majątkowe wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, muszą zatem umożliwić podjęcie określonej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Spółka wskazała, iż takie rozumienie kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat, np. w wyrokach: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 czerwca 2008 r. sygn. akt I SA/Wr 355/08, Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 1097/96, w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: z dnia 26 listopada 2008 r. znak IPPB5/423-6/08-3/MB oraz z dnia 12 maja 2008 r. znak IP-PB3-423-282/08-2/PS.

Spółka podkreśliła, iż Dział Sprzedaży jest wyodrębniony również pod względem funkcjonalnym, gdyż posiada składniki majątkowe, które umożliwiają mu prowadzenie działalności sprzedaży eksportowej oraz dodatkowo działalności marketingowej i transportowej. Obok odrębnych składników majątkowych Dział Sprzedaży posiada również własnych pracowników. Z powyższych względów należy uznać, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, powinien być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym Spółka stwierdziła, że wniesienie aportem Działu Sprzedaży pozostanie poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl