ITPP2/443-217d/13/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-217d/13/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 17 maja 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia praw, tj. patentów, wierzytelności i nakładów na prace rozwojowe jako wkładu niepieniężnego do SKA - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 17 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia praw, tj. patentów, wierzytelności i nakładów na prace rozwojowe jako wkładu niepieniężnego do SKA.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i polskim rezydentem podatkowym, jest również czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą na rynku biernych zabezpieczeń przeciwpożarowych. Posiada cztery działy produktowe:

* oddzieleń przeciwpożarowych,

* systemów oddymiania grawitacyjnego i doświetleń dachowych,

* systemów wentylacji pożarowej,

* zabezpieczenia ogniochronnego konstrukcji budowlanych.

Spółka dokonała restrukturyzacji swojego przedsiębiorstwa, m.in. poprzez wyodrębnienie w wewnętrznej strukturze organizacyjnej jednostki biznesowej zdolnej do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych (dalej: "Dział Oddzieleń PPOŻ").

Zgodnie z pisemną interpretacją indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 grudnia 2012 r. (ITPP2/443-1174/12/PS), składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład Działu Oddzieleń PPOŻ nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ponieważ "w przypadku braku zgody wierzycieli, ze zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie wydzielona część zobowiązań, które nie mogą przejść na spółkę nabywającą i pozostaną w spółce wnoszącej aport. Wyodrębniona część przedsiębiorstwa pozbawiona tych zobowiązań, utraci tym samym status zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT - powyższe nie dotyczy kwestii przenoszenia zobowiązań, które nie mogą być przenoszone z mocy prawa". Spółka złożyła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w zakresie powyższej indywidualnej interpretacji, jednakże Minister Finansów w swojej odpowiedzi z 7 lutego 2013 r. (ITPP2/443W-2/13/AD) stwierdził brak podstaw do zmiany tej interpretacji.

Mając na uwadze treść wskazanej wyżej interpretacji Spółka zamierza wnieść Dział Oddzieleń PPOŻ w postaci wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej "SKA"), zwiększając kapitał zakładowy oraz zapasowy SKA, która w zamian za ten wkład wyda Spółce swoje akcje. Przedmiotem wkładu będą:

* prawa i obowiązki z umowy leasingu nieruchomości oraz rzeczy ruchomych,

* rzeczy ruchome (maszyny i urządzenia produkcyjne, komputery, zapasy),

* patenty, programy,

* nakłady poniesione na prace rozwojowe,

* środki pieniężne,

* certyfikaty,

* prawa i obowiązki wynikające z części umów zawartych z kontrahentami (z wyłączeniem umów, w zakresie których Spółka z całą pewnością nie uzyska zgody wierzycieli na ich przeniesienie),

* wraz z wniesieniem Działu Oddzieleń PPOŻ Spółka wstąpi również w prawa i obowiązki pracodawcy, zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy,

* przeniesienie zobowiązań z umów kredytowych z bankami uzależnione jest od zgody banków i może nie nastąpić.

Wkład Spółki, zgodnie z otrzymaną interpretacją, nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Z całą pewnością bowiem nie wszystkie zobowiązania funkcjonalnie związane ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa zostaną przeniesione na SKA (w szczególności nie zostanie przeniesiona, związana z Działem Oddzieleń PPOŻ część zobowiązań wynikających z umów zawartych z kontrahentami, zobowiązania z umów kredytowych z bankami).

Jako że Dział Oddzieleń PPOŻ nie będzie posiadał statusu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci składników majątkowych i niemajątkowych Działu do SKA nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania VAT wynikającego z art. 6 pkt 1 ustawy. Poszczególne składniki majątkowe i niemajątkowe wnoszone w postaci wkładu niepieniężnego (Działu Oddzieleń PPOŻ) zostaną wycenione w wartości rynkowej na potrzeby wniesienia wkładu niepieniężnego do SKA.

Wartość Działu zostanie określona w umowie wniesienia wkładu niepieniężnego i będzie równa wartości rynkowej składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Działu na dzień ich wniesienia. Wartość rynkowa wyceniona zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy o VAT wpłynie na podwyższenie kapitału zakładowego i kapitału zapasowego SKA. W związku z tym wystąpi nadwyżka wartości rynkowej wkładu niepieniężnego nad wartością podniesionego kapitału zakładowego - nadwyżka ta zostanie przekazana na kapitał zapasowy SKA w formie tzw. agio emisyjnego (w takim przypadku wartość emisyjna akcji będzie równa sumie podniesionego kapitału zakładowego i zapasowego SKA na skutek wniesienia wkładu niepieniężnego).

W umowie o wniesieniu wkładu niepieniężnego do SKA znajdzie się zapis, zgodnie z którym przeniesienie prawa faktycznego dysponowania składnikami stanowiącymi przedmiot wkładu na rzecz SKA nastąpi w określonym dniu od daty zawarcia tej umowy. W zamian za wniesiony wkład niepieniężny Spółka otrzyma zapłatę w postaci akcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym obowiązek podatkowy w VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do SKA w zakresie praw (tekst jedn.: patentów, wierzytelności, nakładów na prace rozwojowe) powstanie zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy o VAT, tj. w momencie zapłaty, która nastąpi w momencie skutecznego objęcia akcji przez Spółkę, czyli w dniu wpisu do właściwego rejestru sądowego uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego w SKA.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do SKA w zakresie praw (tekst jedn.: patentów, wierzytelności, nakładów na prace rozwojowe) powstanie zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy o VAT, tj. w momencie zapłaty, która nastąpi w momencie objęcia akcji przez Spółkę, czyli w dniu wpisu do właściwego rejestru sądowego uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego w SKA.

Spółka wskazała, iż zgodnie z art. 126 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, w sprawach nieuregulowanych do spółki komandytowo-akcyjnej stosuje się:

* w zakresie stosunku prawnego komplementariuszy, zarówno między sobą, wobec wszystkich akcjonariuszy, jak i wobec osób trzecich, a także do wkładów tychże wspólników do spółki, z wyłączeniem wkładów na kapitał zakładowy - odpowiednio przepisy dotyczące spółki jawnej.

* w pozostałych sprawach - odpowiednio przepisy dotyczące spółki akcyjnej, a w szczególności przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia.

Zgodnie z powyższym odesłaniem, podwyższenie kapitału zakładowego SKA wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji (art. 431 § 1 k.s.h.). Z kolei zmiana statutu wymaga uchwały walnego zgromadzenia i wpisu do rejestru (art. 430 § 1 k.s.h.). Dodatkowo, na podstawie art. 431 § 2 pkt 1 i 2 k.s.h., objęcie nowych akcji może nastąpić w drodze: złożenia oferty przez spółkę i jej przyjęcia przez oznaczonego adresata (subskrypcja prywatna), albo zaoferowania akcji wyłącznie akcjonariuszom, którym służy prawo poboru (subskrypcja zamknięta), z którymi to instytucjami mogą wiązać się dodatkowe wymogi formalne (np. w odniesieniu do subskrypcji prywatnej, wymóg formy pisemnej dla oświadczenia o przyjęciu oferty przez oznaczonego adresata). Z powyższych przepisów wynika zasadniczo, iż w celu objęcia akcji w kapitale zakładowym konieczne jest podjęcie uchwały w tym zakresie oraz wpisanie do właściwego rejestru sądowego, który ma charakter konstytutywny (przy zachowaniu szczególnych wymogów formalnych związanych z objęciem akcji w kapitale zakładowym). Czynności te nastąpią bezpośrednio po sobie.

W konsekwencji obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy o VAT z tytułu wniesienia aportu w postaci patentów, wierzytelności i nakładów na prace rozwojowe powstanie w dacie wpisu do właściwego rejestru sądowego uchwały o kapitale zakładowym SKA (przy zachowaniu szczególnych wymogów formalnych związanych z objęciem akcji w kapitale zakładowym). Spółka wskazała, że w tym dniu otrzyma zapłatę w postaci prawa do udziału w kapitale (zakładowym i zapasowym) odzwierciedlonego w postaci akcji SKA.

Powyższe stanowisko potwierdził także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 22 listopada 2012 r. ITPP2/443-1071a/12/RS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo informuje się, iż pozostałe kwestie poruszane we wniosku rozstrzygnięte zostały w interpretacjach nr ITPP2/443-217a/13/AK, ITPP2/443-217b/13/AK i ITPP2/443-217c/13/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl