ITPP2/443-217/10/PS - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 „Leader”, działanie 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-217/10/PS Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 „Leader”, działanie 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 "Leader", działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 "Leader", działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja nabyła osobowość prawną i rozpoczęła działalność statutową z dniem 1 czerwca 2006 r. Zgodnie ze statutem nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 30 października 2009 r. zawarła umowę z Samorządem Województwa, na mocy której otrzyma pomoc z publicznych środków krajowych i wspólnotowych na realizację operacji w ramach PROW 2007-2013, oś 4 "Leader", działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W trakcie realizacji projektu Fundacja będzie prowadziła działania mające na celu aktywizację mieszkańców, budowę kapitału społecznego na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju, poprzez to pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru. Fundacja będzie ponosiła koszty administracyjne, tj. zatrudnienie osób, najem pomieszczeń, zakup sprzętu, opłaty związane z funkcjonowaniem biura. Wydatki na zakup towarów i usług w celu realizacji programu opodatkowane są podatkiem od towarów i usług i będą zrefundowane z pomocy w ramach PROW 2007-2013, "Leader", działanie 4.3.1. W związku z realizacją ww. programu Fundacja nie będzie osiągać żadnych przychodów i we wniosku o płatność będzie występowała o objęcie kosztami kwalifikowanymi kwoty podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja ma możliwość otrzymania zwrotu podatku od towarów usług, bądź odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 "Leader", działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 "Leader", działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, Fundacja wystąpi o zrefundowanie tego podatku w ramach kosztów kwalifikowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Fundacja będzie realizowała projekt mający na celu aktywizację mieszkańców na obszarze Jej działania, w związku z czym będzie ponosiła wydatki dotyczące kosztów administracyjnych, tj. zatrudnienia osób, najmu pomieszczeń, zakupu sprzętu, opłat związanych z funkcjonowaniem biura. Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z realizacją zadania nie osiągnie przychodów.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku nabywanych, w ramach realizowanego zadania, towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, a Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy krajowej i zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl