ITPP2/443-212/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-212/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy towarów do wolnego obszaru celnego, przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy towarów do wolnego obszaru celnego, przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Zamierza podpisać kontrakt na dostawę urządzeń dla rolnictwa z polskim kontrahentem, również będącym podatnikiem VAT czynnym. Kontrahent specjalizuje się w dostawach maszyn i urządzeń rolniczych na teren Federacji Rosyjskiej. W warunkach umowy wpisane będzie, że dostawa odbędzie się na teren Wolnego Obszaru Celnego ustanowionego przy Porcie. Obowiązkiem Wnioskodawcy będzie podpisanie umowy na usługi spedycyjne z agencją celną posiadającą zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie portu morskiego, która w imieniu Wnioskodawcy wprowadzi towar na teren WOC oraz sporządzi wymaganą prawem dokumentację wprowadzenia towaru. Następnie kontrahent wyprowadzi towar (złoży zgłoszenie celne do procedury wywozu) poza terytorium Wspólnoty dla odbiorcy rosyjskiego. Wywóz nastąpi transportem drogowym lub morskim. W umowie kontrahent zobowiąże się do przedstawienia dokumentu potwierdzającego wywóz towaru z terytorium Wspólnoty dla odbiorcy z Federacji Rosyjskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym przypadku, przy zachowaniu szczególnej staranności, możliwe będzie zastosowanie stawki podatku w wysokości 0%. Przez zachowanie szczególnej staranności rozumie się przede wszystkim prowadzenie dokumentacji, z której będzie wynikało, że wszystkie wymienione czynności zostały wykonane (tj. dokumenty wprowadzenia towaru na teren WOC oraz dokumenty potwierdzające wywóz poza terytorium Wspólnoty).

Zdaniem Wnioskodawcy przy sprzedaży dla kontrahenta możliwe będzie zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów do wolnych obszarów celnych, przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych. Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie (ust. 2 ww. artykułu).

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że w ustawie przewidziano stosowanie stawki podatku w wysokości 0% dla dostaw towarów do wolnych obszarów celnych, jednakże przy zachowaniu pewnych warunków. Dotyczą one faktu uprzedniego, tj. mającego miejsce już w momencie dokonywania dostawy, przeznaczenia towarów do wywozu dla odbiorcy poza obszar Wspólnoty. Kolejny warunek dotyczy dopełnienia formalności celnych wywozowych. Oznacza to, że towar dostarczany do wolnego obszaru celnego musi zostać zgłoszony do procedury wywozu w rozumieniu przepisów celnych. Nie jest przy tym istotny cel dokonania dostawy do wolnego obszaru celnego. Ustawodawca wymienia bowiem tylko przykładowe motywy tej dostawy (kompletacja, pakowanie lub formowanie przesyłek zbiorowych).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy towarów do wolnego obszaru celnego dla polskiego odbiorcy, który ma następnie wyprowadzić je poza terytorium Wspólnoty. Po dokonaniu tej dostawy odbiorca dokona zgłoszenia celnego ww. towarów do procedury wywozu do Federacji Rosyjskiej. Wnioskodawca będzie w posiadaniu dokumentacji związanej z przedmiotową transakcją, tj. kontraktu z odbiorcą, dokumentacji wprowadzenia towarów do wolnego obszaru celnego oraz dokumentacji celnej potwierdzającej wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro zgłoszenie celne do procedury wywozu zostanie złożone przez kontrahenta Wnioskodawcy dopiero po wprowadzeniu towarów do wolnego obszaru celnego, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla opisanej dostawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl