ITPP2/443-211a/10/RS - Uznanie usług za usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-211a/10/RS Uznanie usług za usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 30 kwietnia i 19 maja 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług, które będzie świadczyła nowotworzona spółka, za usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 kwietnia i 19 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług, które będzie świadczyła nowotworzona spółka, za usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy.

We wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ma Pani zamiar rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w zakresie uruchomienia i prowadzenia na polskim rynku internetowej strony afiliackiej. Głównym zadaniem tej strony będzie generowanie ruchu do stron internetowych przedsiębiorców oferujących swoje produkty i usługi w internecie. Ruch oznacza wyrażenie zbiorcze, obejmujące prawidłowe wyświetlenia, kliknięcia, kontakty, użytkowników i transakcje kupno/sprzedaż dokonywane przez użytkowników tej strony. Ruch generowany będzie za pomocą umieszczonych na stronie linków (odsyłaczy) do jednej lub wielu stron internetowych przedsiębiorców. Ponadto do zadań spółki będzie należała aktualizacja linków, danych, informacji i ofert przedsiębiorców zamieszczonych na prowadzonej przez nią stronie. Za wygenerowany ruch spółka będzie otrzymywała wynagrodzenie, na podstawie określonych z góry przez przedsiębiorców taryf i raportu obejmującego sumę ruchów wygenerowanych na stronie internetowej spółki. Model ten będzie wykorzystywany w relacjach bezpośrednich z przedsiębiorcami, jak również przy użyciu pośredników - platform afiliacyjnych (firm zarządzających grupą programów partnerskich), które nie prowadzą sklepu internetowego, ale działają jako pośrednicy pomiędzy przedsiębiorcami a stronami afiliackimi (stroną spółki), oferując pomoc, technologie do obsługi programu i usługi administracyjne.

W pierwszym przypadku w programie partnerskim będą brały udział takie podmioty jak:

*

strona afiliacka, firma świadcząca usługi (obsługa i prowadzenie stron internetowych odsyłających do stron internetowych przedsiębiorców), na rzecz przedsiębiorcy, na podstawie zawartej z nim umowy o współpracy,

*

użytkownicy strony afiliackiej, czyli klienci indywidualni zarejestrowani w serwisie strony, którzy zaakceptowali regulamin serwisu (osoby fizyczne, które ukończyły 18 lat, posiadają pełną zdolność do czynność prawnych, zamieszkałe w Polsce, dokonujące zakupów na cele nie związane z działalnością gospodarczą), do których serwis jest skierowany,

*

przedsiębiorcy oferujący swoje produkty i usługi w programie partnerskim, będący usługobiorcami strony afiliackiej.

W drugim przypadku w programie partnerskim będą brały udział:

*

platforma afiliacyjna, jako podmiot organizujący program i zarządzający nim,

*

strona afiliacka, firma świadcząca usługi (obsługa i prowadzenie stron internetowych odsyłających do stron zarejestrowanych w systemie platformy afiliacyjnej), na rzecz platformy afiliacyjnej na podstawie zawartej z nią umowy o współpracy,

*

wyżej wskazani użytkownicy strony afiliackiej,

*

przedsiębiorcy oferujący produkty i usługi w programie partnerskim, będący usługobiorcami platformy afiliacyjnej i pośrednio strony afiliackiej.

Współpracę zamierza Pani rozpocząć od platformy afiliacyjnej, którą będzie firma szwedzka. Uwzględniając planowane rozmiary działalności, jak również ciągły sposób jej wykonywania będzie to działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów podatkowych. Zawiązana i zarejestrowana spółka ma zamiar rozliczać tą działalność na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów z zastosowaniem skali podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi polegające na obsłudze i prowadzeniu stron internetowych odsyłających do stron internetowych przedsiębiorców lub do stron zarejestrowanych przedsiębiorców w systemie platformy afiliacyjnej, są usługami elektronicznymi w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w pierwszym przypadku obsługiwana i prowadzona przez spółkę strona internetowa będzie bezpośrednio wspomagała działanie poszczególnych przedsiębiorców w internecie, natomiast w drugim przypadku poprzez współpracę z pośrednikiem - platformą afiliacyjną, będzie umożliwiała i wspomagała działanie zarejestrowanych w systemie przedsiębiorców w internecie na rynku polskim. W obu przypadkach prowadzone przez spółkę cywilną strony internetowe będą umożliwiały i udostępniały internautom polskim oferty produktów i usług zarejestrowanych w systemie przedsiębiorców. Według Pani, spółka cywilna będzie świadczyła usługi elektroniczne w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (usługi niematerialne). Po powołaniu treści art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz art. 11 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005, stwierdziła Pani, że charakter świadczonych w przyszłości usług wskazuje, że będą to usługi elektroniczne, o których mowa w art. 11 ust. 2 lit. b) ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez usługi elektroniczne rozumie się usługi, o których mowa w art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005, z uwzględnieniem art. 12 tego rozporządzenia.

Stosownie do art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. z 2005 r. Nr 288, poz. 1), do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku L dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, następujące usługi, w szczególności jeśli świadczone są przez internet lub sieć elektroniczną są usługami wchodzącymi w zakres ust. 1:

a.

ogólnie produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania;

b.

usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takie jak witryna lub strona internetowa;

c.

usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane Internetem lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d.

odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towaru lub usługi za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek on-line, na którym potencjalni kupcy przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e.

pakiety usług internetowych oferujących dostęp do informacji, w których aspekty telekomunikacyjne są natury pomocniczej lub drugorzędnej (czyli pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych; gier; umożliwiają hosting witryn internetowych; dostęp do grup dyskusyjnych; etc.);

f.

usługi wyszczególnione w załączniku I.

Załącznik I zawiera następujące usługi:

1.

Punkt 1 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG

a.

Tworzenie i hosting witryn internetowych.

b.

Automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i on-line.

c.

Zdalne zarządzanie systemami.

d.

Hurtownie danych on-line, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych.

e.

Dostarczanie on-line przestrzeni na dysku na żądanie.

2.

Punkt 2 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG

a.

Uzyskiwanie dostępu on-line i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień.

b.

Oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych.

c.

Sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek).

d.

Automatyczna instalacja on-line filtrów na witrynach internetowych.

e.

Automatyczna instalacja on-line zabezpieczeń typu firewalls.

3.

Punkt 3 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG

a.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów.

b.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu.

c.

Zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych.

d.

Prenumerata gazet i czasopism on-line.

e.

Dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych.

f.

Wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody on-line.

g.

Informacje generowane automatycznie on-line przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe).

h.

Dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych.

i.

Korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.

4.

Punkt 4 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG

a.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe.

b.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków.

c.

Uzyskiwanie dostępu i pobieranie filmów.

d.

Pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe.

e.

Uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier on-line, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.

5.

Punkt 5 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG

a.

Automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

b.

Ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Natomiast art. 12 powołanego rozporządzenia zawiera katalog usług, które nie są zaliczane do usług elektronicznych tj:

1.

usługi nadawcze radiowe i telewizyjne, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret jedenaste dyrektywy 77/388/EWG;

2.

usługi telekomunikacyjne w rozumieniu art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dziesiąte dyrektywy 77/388/EWG;

3.

dostawy następujących towarów i świadczenie następujących usług:

a.

towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywa się elektronicznie;

b.

płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;

c.

materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety i czasopisma;

d.

płyty CD, kasety magnetofonowe;

e.

kasety wideo, płyty DVD;

f.

gry na płytach CD-ROM;

g.

usługi świadczone przez osoby takie jak prawnicy lub doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

h.

usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (czyli poprzez zdalne połączenie);

i.

usługi fizyczne off-line naprawy sprzętu komputerowego;

j.

hurtownie danych off-line;

k.

usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

l.

centra wsparcia telefonicznego (ang. helpdesk);

m.

usługi edukacyjne świadczone korespondencyjnie, zwłaszcza za pośrednictwem poczty;

n.

onwencjonalne usługi aukcyjne, przy których niezbędny jest udział człowieka, niezależnie od sposobu składania ofert;

o.

usługi telefoniczne z elementem wideo, znane też pod nazwą usług wideofonicznych;

p.

dostęp do Internetu i stron World Wide Web;

q.

usługi telefoniczne świadczone przez Internet.

Z treści złożonego wniosku wynika, że ma Pani zamiar rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w zakresie uruchomienia i prowadzenia na polskim rynku internetowej strony afiliackiej. Głównym zadaniem tej strony będzie generowanie ruchu, za pomocą umieszczonych na stronie linków (odsyłaczy) do stron internetowych przedsiębiorców oferujących swoje produkty i usługi w internecie. Ruch oznacza wyrażenie zbiorcze obejmujące prawidłowe wyświetlenia, kliknięcia, kontakty, użytkowników i transakcje kupno/sprzedaż dokonywane przez użytkowników tej strony. Ponadto do zadań spółki będzie należała aktualizacja linków, danych, informacji i ofert przedsiębiorców zamieszczonych na prowadzonej przez nią stronie. Za wygenerowany ruch będzie otrzymywała wynagrodzenie wypłacane na podstawie określonych z góry przez przedsiębiorców taryf i raportu sumy ruchów wygenerowanych na Jej stronie internetowej. Opisany wyżej model spółka będzie wykorzystywała w relacjach bezpośrednich z przedsiębiorcami, jak również przy użyciu pośredników - platform afiliacyjnych (firm zarządzających grupą programów partnerskich). W pierwszym przypadku będą brały udział takie podmioty jak strona afiliacka, czyli firma świadcząca usługi (obsługa i prowadzenie stron internetowych odsyłających do stron przedsiębiorców), na rzecz przedsiębiorcy, użytkownicy strony afiliackiej, czyli klienci indywidualni (osoby fizyczne) oraz przedsiębiorcy oferujący produkty i usługi będący usługobiorcami strony afiliackiej. W drugim przypadku w programie partnerskim będą brały udział oprócz ww. podmiotów także platforma afiliacyjna organizująca program i zarządzająca nim, na rzecz której spółka będzie świadczyła przedmiotowe usługi.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 należy wskazać, że katalog usług podany w jego art. 11 ust. 2 ma jedynie charakter przykładowy. Istotne bowiem dla uznania danych usług za usługi elektroniczne jest wystąpienie odpowiednich cech związanych z ich świadczeniem, tj:

*

realizacja ich musi nastąpić za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej;

*

świadczenie ma charakter zautomatyzowany, a udział człowieka jest niewielki;

*

ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Ponadto usługi te nie mogą być objęte wyłączeniami zawartymi w art. 12 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że usługi, które zamierza świadczyć nowotworzona spółka cywilna, w ocenie tut. organu, będą spełniały wskazane wyżej przesłanki, a zatem usługi te będą usługami elektronicznymi, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług elektronicznych; obowiązku rejestracji spółki dla potrzeb podatku, oraz obowiązku wystawiania faktur VAT, składania informacji podsumowujących, rozliczenia i odprowadzenia podatku w Polsce z tytułu świadczenia usług elektronicznych na rzecz kontrahentów z terytorium Wspólnoty oraz opodatkowania przekazywanych nagród w postaci cashback, dokonano w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-211b/10/RS, nr ITPP2/443-211c/10/RS oraz nr ITPP2/443-211d/10/RS. Natomiast w kwestii opodatkowania otrzymanych nagród w postaci cashback przez użytkowników strony afiliackiej wydano postanowienie nr ITPP2/443-211e/10/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej intrerpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl