ITPP2/443-207B/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-207B/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2008 r., o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r. w prawo odrębnej własności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r. w prawo odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 3, lit. c) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do końca 2007 r. przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność opodatkowane jest zerową stawką podatku. Od 1 stycznia 2008 r. nastąpi w tym zakresie zmiana. Przekształcenie będzie co do zasady objęte 7% stawką podatku od towarów i usług.

Członkowie Spółdzielni złożyli wnioski o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w odrębną własność. Wnioski złożyli zarówno ci, którzy mieli ustanowione spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego przed 1 maja 2004 r. jak również po tej dacie w wyniku np: zamiany mieszkań, adaptacji na własny koszt pomieszczeń hobby czy suszarni itp. Ze względu na dużą liczbę wniosków, nie wszystkie akty notarialne zostaną sporządzone do 31 grudnia 2007 r. Duża część pozostanie do zrealizowania po 1 stycznia 2008 r. Członkowie, z którym akty notarialne zostaną podpisane po tej dacie obawiają się, że będą wówczas zobowiązani do zapłaty wysokiego podatku od towarów i usług, od różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego. Dotyczy to członków, którzy mieli ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu (w budynkach zasiedlonych przed rokiem 2000) po 1 maja 2004 r. i będzie ono przekształcone w odrębną własność w okresie do 5 lat od ustanowienia prawa lokatorskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku przekształcenia lokatorskiego prawa w odrębną własność, jeśli to prawo ustanowione zostało po 1 maja 2004 r. na skutek darowizny, przepisania na osobę bliską, zamiany lokali, adaptacji pomieszczeń itp. w budynkach wybudowanych i zasiedlonych w latach 1988 - 2000, od 1 stycznia 2008 r. będzie istniał obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług.

Zdaniem Strony, nie wystąpi podatek od towarów i usług również po 1 stycznia 2008 r. przy przekształceniu w odrębną własność prawa lokatorskiego ustanowionego po 1 maja 2004 r. W związku ze zmianą art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (zm. z dnia 14 czerwca 2007 r., Dz. U. Nr 125, poz. 873) przy przeniesieniu w odrębną własność członek wnosi jedynie kwotę umorzenia kredytu uzyskanego przy rozliczeniu zadania w wartości nominalnej. Zatem nie występuje kwota różnicy między wartością rynkową a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym, co wyłącza podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwot przy przenoszeniu własności odrębnej lokalu. Nie podlega również podatkowi kwota zwrotu umorzonego kredytu (nie występuje wartość rynkowa i wkład zwaloryzowany).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 postanowiono, że zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów lub ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. W myśl ust. 7 cyt. artykułu zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8. W artykule tym wymieniono między innymi przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność dokonywane w okresie 5 lat od jego ustanowienia. Ustawodawca określił w treści wskazanego artykułu, że podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Uwzględniając powyższe, wbrew stanowisku Strony, podstawa opodatkowania winna być określona na podstawie powołanego przepisu. Zgodnie z art. 41 ust. 12 cyt. ustawy oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) czynność przekształcenia lokatorskiego prawa, które ustanowiono między innymi w skutek zamiany mieszkań, adaptacji pomieszczeń hobby czy suszarni w odrębną własność dokonywane przez Stronę będą opodatkowane stawką wynoszącą 7%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl