ITPP2/443-207A/07/PS - Zastosowanie ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r., w odrębną własność.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-207A/07/PS Zastosowanie ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r., w odrębną własność.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność, jeżeli ustanowienie tego prawa oraz zasiedlenie lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność, jeżeli ustanowienie tego prawa oraz zasiedlenie lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do końca 2007 r. przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność opodatkowane jest zerową stawką podatku. Od 1 stycznia 2008 r. nastąpi w tym zakresie zmiana. Przekształcenie będzie co do zasady objęte 7 % stawką podatku od towarów i usług.

Członkowie Spółdzielni złożyli wnioski o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w odrębną własność. Wnioski złożyli zarówno ci, którzy mieli ustanowione spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego przed 1 maja 2004 r. jak również po tej dacie w wyniku np: zamiany mieszkań, adaptacji na własny koszt pomieszczeń hobby czy suszarni itp. Ze względu na dużą liczbę wniosków, nie wszystkie akty notarialne zostaną sporządzone do 31 grudnia 2007 r. Duża część pozostanie do zrealizowania po 1 stycznia 2008 r. Członkowie, z którym akty notarialne zostaną podpisane po tej dacie obawiają się, że będą wówczas zobowiązani do zapłaty wysokiego podatku od towarów i usług, od różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego. Dotyczy to członków, którzy mieli ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu (w budynkach zasiedlonych przed rokiem 2000) po 1 maja 2004 r. i będzie ono przekształcone w odrębną własność w okresie do 5 lat od ustanowienia prawa lokatorskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy przekształceniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność po 1 stycznia 2008 r. nie będzie się stosować przepisów ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 153 ust. 2, jeżeli ustanowienie tego prawa oraz zasiedlenie nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

Zdaniem Spółdzielni po 1 stycznia 2008 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie będzie podlegało przekształcenie prawa lokatorskiego w odrębną własność, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed 1 maja 2004 r. Do przekształcenia w tym zakresie w myśl art. 153 ust. 2 przepisów ustawy o podatku od towarów i usług się nie stosuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Jeżeli przekształcenie na prawo odrębnej własności będzie miało miejsce w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, to wtedy podstawą opodatkowania będzie różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku, zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., to jego przekształcenie, w trybie art. 29 ust. 8, na prawo odrębnej własności, w ogóle nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 153 ust. 2.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl