ITPP2/443-206/10/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-206/10/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, iż otrzymana "premia produkcyjna" ma charakter dodatkowej zapłaty oraz sposobu jej dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, iż otrzymana "premia produkcyjna" ma charakter dodatkowej zapłaty oraz sposobu jej dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi m.in. działalność w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej. Zawarła ze spółką sp. z o.o. (kontrahent) umowę na produkcję prosiąt. Umowa zakłada, że kontrahent umożliwia Spółce - poprzez wskazanie sprzedawców - nabycie stada podstawowego, pasz, leków, usług weterynaryjnych oraz dostarcza procedury, nadzoruje i kontroluje przebieg produkcji prosiąt. Po osiągnięciu określonych przez kontrahenta parametrów, prosięta są odbierane od Spółki za określoną cenę. Umowa produkcji prosiąt przewiduje wypłatę na rzecz Spółki tzw. "premii produkcyjnej". Wypłata premii uwarunkowana jest osiągnięciem pewnego poziomu produkcji. Premia jest dodatkowym wynagrodzeniem niezależnym od ceny jaką kontrahent płaci za prosięta. Wynika ona z wyprodukowania przez Spółkę większej ilości prosiąt niż założone minimum. Premia przyznawana jest wtedy, gdy wskaźnik akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok przekroczy określony pułap. Jej wysokość ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok ponad określony pułap. Na okoliczność powyższego Spółka wystawia faktury VAT z 22% stawką podatku. Spółka wskazała, iż kontrahent złożył wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Zadał w nim pytania dotyczące wskazania: czy wypłacana premia produkcyjna ma charakter świadczenia usług oraz czy prawidłowe jest wystawianie przez producentów otrzymujących taką premię faktur zawierających podatek należny... W odpowiedzi właściwa dla kontrahenta izba skarbowa stwierdziła, że podmioty takie jak Spółka dokonują na rzecz kontrahenta dostawy towarów. W przedmiotowej sprawie dochodzi do zmiany ceny sprzedanych towarów, wobec czego producenci zobowiązani są do dokonania stosownych korekt podstaw opodatkowania oraz kwot podatku należnego poprzez wystawienie faktur korygujących, w związku ze zmianą ceny sprzedanych na rzecz kontrahenta prosiąt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna uznać, zgodnie z interpretacją otrzymaną przez kontrahenta, że wypłacona "premia produkcyjna" ma charakter dodatkowej zapłaty za prosięta sprzedane przez Spółkę do kontrahenta, którą powinna udokumentować wystawiając faktury korygujące, dotyczące podwyższenia ceny sprzedanych prosiąt.

Zdaniem Wnioskodawcy, na powyżej opisaną okoliczność Spółka powinna wystawić faktury korygujące pierwotną cenę sprzedanych prosiąt. Przychyla się do interpretacji izby skarbowej, o której mowa we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołane przepisy określające podstawę opodatkowania są zgodne z postanowieniami art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . 347 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

W § 14 ust. 1 powołanego rozporządzenia wskazano, że fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Przepis ust. 2 powołanego paragrafu stanowi, iż faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygujaca

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z kontrahentem umowę na produkcję prosiąt, z której wynika, że kontrahent umożliwia Spółce nabycie stada podstawowego, pasz, leków, usług weterynaryjnych oraz dostarcza procedury, nadzoruje i kontroluje przebieg produkcji. Po osiągnięciu określonych parametrów, prosięta są odbierane od Spółki za określoną cenę. Umowa przewiduje wypłatę, na rzecz Spółki, tzw. "premii produkcyjnej", która uwarunkowana jest osiągnięciem pewnego poziomu produkcji. Jest dodatkowym wynagrodzeniem niezależnym od ceny jaką kontrahent płaci za prosięta. Wynika z wyhodowania przez Spółkę większej ilości prosiąt niż założone minimum. Premia przyznawana jest wtedy, gdy wskaźnik akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok przekroczy określony pułap. Wysokość premii produkcyjnej ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok, ponad określony pułap. Spółka dokumentuje przedmiotową transakcję wystawiając faktury VAT z 22% stawką podatku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż otrzymywana przez Spółkę tzw. "premia produkcyjna" - mimo nazwania wynagrodzenia premią - stanowi w istocie kwotę należną z tytułu dostawy towaru. Z uwagi na fakt, że jest ona ustalana po wystawieniu faktury pierwotnej stanowi podwyższenie ceny dostarczanych towarów, zatem winna być dokumentowana fakturą korygującą, zgodnie z § 14 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl