ITPP2/443-204c/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-204c/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniach 7 kwietnia oraz 11 i 13 maja 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 7 kwietnia oraz 11 i 13 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektów.

W wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szkoleń, realizując projekty finansowane z budżetu państwa i źródeł zagranicznych na podstawie umowy o dofinansowanie. Nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1. "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw" realizuje dwa projekty szkoleniowe współfinansowane ze środków publicznych (UE oraz budżetu państwa), t.j.:

* projekt szkoleniowy dla firmy odzieżowej. Od dnia 1 listopada 2010 r. do dnia 28 lutego 2011 r. całkowita kwota budżetu to: 222.600,08 zł, kwota dotacji przypadająca na 2011 r. wynosi: 85.313,98 zł, w tym: 58.418,76 zł stanowi dotacje z budżetu państwa i środków UE, 22.878,98 zł - wkład bezgotówkowy w formie odpisu od wynagrodzeń beneficjenta pomocy publicznej oraz 4.016,24 zł - wkład gotówkowy od beneficjenta pomocy publicznej jako tzw. wkład własny.

* projekt pt. "Szkolenia językowe dla pracowników" Od dnia 1 kwietnia 2010 r. do dnia 30 kwietnia 2011 r. Budżet całkowity ww. projektu to: 430.810,00 zł, w tym kwota 112.500,00 zł przypadająca na 2011 r. Dofinansowanie w całości pochodzi ze środków UE, budżetu państwa i obejmuje 100% kosztów.

Otrzymane dofinansowanie oraz wkłady bezgotówkowe beneficjentów (wnoszone w formie odpisów od wynagrodzeń) nie są dopłatami do cen sprzedawanych towarów i usług w ramach realizowanych projektów. Dofinansowanie ze środków europejskich służy pokryciu kosztów realizacji projektu. Uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat za udział w szkoleniach. Ww. dofinansowanie nie jest związane bezpośrednio ze sprzedażą i nie jest przekazywane jako dopłata do ceny usługi, lecz jako pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizacji projektów. Zamierza Pan utrzymać w 2011 r. prawo do zwolnienia od podatku od towarów i usług ze względu na wysokość obrotów. Jednak bierze pod uwagę możliwość przekroczenia łącznej wartości sprzedaży opodatkowanej ponad 150.000 zł, biorąc pod uwagę otrzymany od "P" gotówkowy wkład własny oraz przychody ze sprzedaży szkoleń poza projektami. Świadczone usługi w zakresie szkoleń podlegają regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak ze względu na fakt, ze w 2010 r. nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana przekraczająca łącznie kwotę 150.000 zł, korzysta Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Zakłada Pan, że w 2011 r. będzie osiągał tylko przychody ze sprzedaży niepodlegajacej podatkowi od towarów i usług, na które składają się przychody dofinansowane ze środków europejskich w związku z realizacją projektów, przychody z tytułu gotówkowych wkładów własnych wnoszonych przez przedsiębiorców, na rzecz których będzie Pan realizował projekty, a także przychody ze sprzedaży szkoleń komercyjnych, nie finansowanych ze środków europejskich wchodzących do podstawy opodatkowania. W ramach czynności wykonywanych w trakcie realizacji projektów mogą wystąpić szkolenia w zakresie nauki języków obcych, korzystające ze zwolnienia od podatku z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, awiec nie zaliczane do obrotu z art. 29 ust. 1 ustawy. Do momentu przekroczenia kwoty 150.000 zł przysługuje Panu zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy, które utraci, jeżeli opisane przychody przekroczą ww. limit. Wówczas przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku po dokonaniu rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług. Ponadto wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza szkolenia językowe, które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. Prowadzone są także kursy z zakresu technik pamięciowych, szybkiego czytania, robotyki, efektywnej nauki dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz szkolenia "miękkie" dla pracowników i kadry menadżerskiej w firmach. Usługi te poza kursami językowymi podlegają podatkowi od towarów i usług, jednak korzystają ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy, co oznacza, że po przekroczeniu w 2011 r. obrotu opodatkowanego ponad 150.000 zł powstałby obowiązek podatkowy. Nie zamierza Pan świadczyć usługi ani dostaw, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, wykluczających korzystanie ze zwolnienia w ust. 1 tegoż artykułu.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektów, gdy łączna wartość otrzymanego w projekcie dla firmy odzieżowej dofinansowania w postaci wkładu własnego w formie gotówki oraz przychodów ze sprzedaży szkoleń poza projektem przekroczy w 2011 r. kwotę 150.000 zł, co skutkuje utratą zwolnienia z art. 113 ustawy i powstaniem obowiązku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo takie w opisanej sytuacji przysługiwałoby na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w takim przypadku stałby się czynnym podatnikiem podatku, składającym deklarację VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych t.j. odnoszących się do zakupów, które muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosowanie do ust. 5 powyższego artykułu, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że w sytuacji kiedy wartość wkładów własnych w formie gotówki otrzymanych w związku z realizacją opisanych szkoleń oraz opodatkowanych przychodów ze sprzedaży innych szkoleń przekroczy w 2011 r. kwotę 150.000 zł, będzie Panu - po dokonaniu rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług - przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi związane będą ze sprzedażą opodatkowaną i nie zajdą ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku, kiedy nabyte towary i usługi zostały zakupione przed przekroczeniem ww. limitu - przysługiwać będzie Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami po spełnieniu dodatkowo obowiązków wynikających z art. 113 ust. 5 ustawy.

Jednocześnie informuje się, że w kwestii opodatkowania dofinansowania otrzymywanego przez podatnika zwolnionego podmiotowo w związku z realizacją projektu "Szkolenia językowe dla pracowników" oraz opodatkowania otrzymywanego przez podatnika zwolnionego podmiotowo dofinansowania w związku z realizacją projektu, wkładów bezgotówkowych oraz gotówkowych, wydano interpretacje indywidualne odpowiednio nr ITPP2/443-204a/11/RS oraz ITPP2/443-204b/11/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emili Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl