ITPP2/443-204a/14/EB - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem wozu strażackiego dla ochotniczej straży pożarnej, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-204a/14/EB Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem wozu strażackiego dla ochotniczej straży pożarnej, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniach 15 i 18 kwietnia 2014 r. (daty wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "P..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 15 i 18 kwietnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "P...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina składa wniosek o dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację zadania pn. "P...", w ramach środka 4.5.2 - Poprawa stanu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, przeciwpożarowego i ochrony przed skutkami nadzwyczajnych zagrożeń środowiska. Przedmiotem niniejszego projektu jest zakup wozu strażackiego dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Zakupiony samochód będzie wyposażony w najnowszy, aktualnie dostępny, sprzęt ratowniczo-gaśniczy. Celem głównym przedmiotowego projektu jest zapobieganie zagrożeniom środowiska i ograniczenie niekorzystnego wpływu ich skutków na poziom bezpieczeństwa na terenie Gminy, poprzez zakup specjalistycznego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Celami szczegółowymi projektu są:

* poprawa wyposażenia OSP,

* odmłodzenie taboru wozów bojowych OSP,

* zmniejszenie czasu na dotarcie do zdarzenia oraz wzrost sprawności przeprowadzania samej interwencji przez OSP,

* poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i innych osób przebywających na terenie Gminy,

* poprawa warunków pracy oraz bezpieczeństwa strażaków OSP,

* zmniejszenie i ograniczenie strat materialnych oraz liczby poszkodowanych w zdarzeniach na terenie Gminy,

* poprawa atrakcyjności turystycznej Gminy.

#61485;

Beneficjentem projektu jest Gmina, która nabywa wóz pożarniczy i przekazuje go Ochotniczej Straży Pożarnej. W wyniku realizacji projektu Gmina nie osiągnie zysku, a uzyskane wpływy ze środków realizowanego projektu nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Beneficjenta w zakresie podatku od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku oraz jego uzupełnieniu, nie może - w myśl art. 86 ust. 1 ustawy - skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż w tym zakresie nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - co do zasady - wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro Gmina planuje przekazać nieodpłatnie wóz strażacki Ochotniczej Straży Pożarnej, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od jego zakupu, ponieważ nie będzie go wykorzystywać do czynności opodatkowanych.

Końcowo należy wskazać, że kwestię stawki podatku od towarów i usług obowiązującej dla wozu strażackiego rozstrzygnięto odrębnym pismem nr ITPP2/443-204b/14/EB.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl