ITPP2/443-204a/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-204a/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego przez podatnika zwolnionego podmiotowo w związku z realizacją projektu "Szkolenia językowe dla pracowników" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego przez podatnika zwolnionego podmiotowo w związku z realizacją projektu "Szkolenia językowe dla pracowników".

W wniosku oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szkoleń, realizując projekty finansowane z budżetu państwa i źródeł zagranicznych na podstawie umowy o dofinansowanie. Nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1. "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw", realizuje projekt pt. "Szkolenia językowe dla pracowników", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013; Priorytet 8, Poddziałanie 8.1.1., zgodnie z umową zawartą z Urzędem Marszałkowskim. Od dnia 1 kwietnia 2010 r. do dnia 30 kwietnia 2011 r. budżet całkowity projektu to: 430.810,00 zł, w tym kwota w wysokości: 112.500,00 zł przypada na 2011 r. Dofinansowanie w całości pochodzi ze środków UE; budżetu państwa, i obejmuje 100% kosztów projektu, który nie jest objęty zasadami pomocy publicznej. Projekt w całości dotyczy szkoleń językowych dla osób pracujących. Uczestnicy szkoleń nie uiszczają żadnych opłat za udział w szkoleniach. Otrzymane dofinansowanie nie są dopłatami do cen sprzedawanych towarów i usług w ramach realizowanych projektów, gdyż służy pokryciu kosztów realizacji projektu. Uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat za udział w szkoleniach. Ww. dofinansowanie nie jest związane bezpośrednio ze sprzedażą i nie jest przekazywane jako dopłata do ceny usługi, lecz jako pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizacji projektu. Ze względu na zakupowy charakter dotacji nie ma ona na celu sfinansowania sprzedaży. Dofinansowanie to nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W 2011 r. zamierza Pan utrzymać prawo do zwolnienia od podatku od towarów i usług ze względu na wysokość obrotów. Wskazał Pan, że w podobnych stanach wydane zostały interpretacje indywidualne nr ILPP1/443-943/09-5/KG, IPPP1/443-812/09-4/MP i nr IBPP4/443-1023/10/AŚ.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług środki otrzymane z budżetu UE i budżetu państwa pokrywające w 100% koszty projektu "Szkolenia językowe dla pracowników".

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie do projektu nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu, ponieważ usługi nauczania języków obcych są objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W związku z tym, że Pana wniosek złożony w miesiącu lutym 2011 r. dotyczy stanu faktycznego, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący w tym okresie.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl ust. 2 tego artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do ust. 13 cyt. artykułu, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W myśl § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono następujące usługi:

* w poz. 12 - usługi jubilerskie,

* w poz. 13 - doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

* w poz. 14 - usługi prawnicze.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szkoleń, realizuje projekt pt. "Szkolenia językowe dla pracowników" w całości sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Priorytet 8, Poddziałanie 8.1.1. Otrzymane dofinansowanie beneficjentów nie jest dopłatą do cen sprzedawanych towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Z powołanego art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów. Zatem każda czynność, za którą podatnik otrzymuje wynagrodzeniem, a której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, jest potraktowana jako odpłatne świadczenie usługi.

Z kolei z treści art. 29 ust. 1 powołanej ustawy wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to dofinansowanie to stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Zatem kryterium uznania dotacji za element zwiększający obrót stanowi ustalenie, że ma ona na celu sfinansowanie lub dofinansowanie konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy zauważyć, że skoro - jak wskazano we wniosku - otrzymane dofinansowanie ze środków publicznych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, nie jest dopłatą do ceny usług świadczonych w ramach projektu pt. "Szkolenia językowe dla pracowników", to środki te nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, wobec czego nie podlegają opodatkowaniu.

Jednocześnie wskazuje się, że bez znaczenia dla rozstrzygnięcia powyższej kwestii pozostaje możliwość zastosowania zwolnienia do świadczonych usług w zakresie szkoleń językowych.

Ponadto informuje się, że w pozostałych poruszanych we wniosku kwestiach będą wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emili Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl