ITPP2/443-202/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-202/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dni 21 i 29 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania czynności związanych z udzieleniem premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dni 21 i 29 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania czynności związanych z udzieleniem premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka ogłosiła program lojalnościowy dla odbiorców usług laboratoryjnych dotyczących wykonywania analiz gleby, powietrza, wody i ścieków. Program jest organizowany w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r. Uczestnictwo w programie jest dobrowolne. Do programu można przystąpić poprzez podpisanie deklaracji uczestnictwa w Programie Lojalnościowym - zbierasz punkty, otrzymujesz premię.

Promocja polega na tym, iż uczestnik programu w ciągu roku za zlecone Spółce usługi wykonywania analiz zbiera punkty. Punkty są przyznawane następująco:

* 1 punkt przyznawany jest za każde pełne 100 zł wartości netto zlecenia,

* 1 punkt stanowi wartość 2 zł (2%).

Punkty są należne, gdy uczestnik programu w ciągu roku będzie regulował swoje należności w obowiązującym terminie płatności. Po zakończeniu roku uczestnik promocji zostanie poinformowany o ilości uzyskanych punktów i wysokości należnej premii. Premia pieniężna przyznana danemu uczestnikowi za przystąpienie do programu nie będzie wypłacona w gotówce, lecz stanowić będzie przedpłatę za usługi laboratoryjne wykonywane w 2010 r. Warunkiem koniecznym do otrzymania premii pieniężnej jest nabycie usług laboratoryjnych w 2010 r. Uczestnik promocji, który nie dokona zakupu usług laboratoryjnych w 2010 r. w żaden sposób nie odzyska należnej mu premii pieniężnej odpowiadającej wartości zdobytych punktów w 2009 r.

W odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób określone zostały zasady rozliczania wartości udzielonej premii pieniężnej w przypadku wykupienia usług laboratoryjnych w 2010 r. - czy traktowana jest jako zaliczka (przedpłata) na poczet przyszłej transakcji, czy w związku z uzyskaniem konkretnej liczby punktów udzielony zostanie kontrahentowi rabat odpowiadający ich wartości, inny sposób (jaki), Wnioskodawca potwierdził, iż premia ta traktowana jest jako zaliczka (przedpłata) na poczet przyszłej transakcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należna uczestnikowi programu premia pieniężna podlega ustawie o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia uzyskana przez danego uczestnika promocji nie stanowi świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego nie podlega podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosowanie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa i jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane powodując obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie, należy zauważyć, iż w praktyce obrotu gospodarczego przyjęto, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta (potencjalnego klienta) określonych warunków promocji, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych.

Kwestia dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów nie została uregulowana przepisami prawa podatkowego, a więc również przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1992), "rabat" - to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie; "skonto" - to zniżka ceny towaru objętego sprzedażą kredytową albo ratalną, udzielona nabywcy płacącemu gotówką; "opust" - to zniżka ceny kupna, przyznawana nabywcy przez sprzedawcę (zwykle przy zakupach hurtowych); "bonifikata" - to zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ogłosił program lojalnościowy dla odbiorców usług laboratoryjnych. Program jest organizowany w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r. Uczestnictwo w nim jest dobrowolne. Promocja polega na tym, iż uczestnik programu w ciągu roku, za zlecone Spółce usługi wykonywania analiz, zbiera punkty mające swoją równowartość w pieniądzu. Punkty są należne, gdy uczestnik programu w ciągu roku będzie regulował swoje należności w obowiązującym terminie płatności. Po zakończeniu roku uczestnik promocji zostanie poinformowany o ilości uzyskanych punktów i wysokości należnej premii. Premia pieniężna przyznana danemu uczestnikowi za przystąpienie do programu nie będzie wypłacona w gotówce lecz stanowić będzie przedpłatę za usługi laboratoryjne wykonywane w 2010 r. Warunkiem koniecznym do otrzymania premii pieniężnej jest nabycie usług laboratoryjnych w 2010 r. Uczestnik promocji, który nie dokona zakupu usług laboratoryjnych w 2010 r. w żaden sposób nie odzyska należnej mu premii pieniężnej odpowiadającej wartości zdobytych punktów w 2009 r.

Ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji zaliczki ani przedpłaty, wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego przywołanych sformułowań. Zgodnie z definicjami zawartymi w "Słowniku języka polskiego PWN", "zaliczka" to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet należności. Zatem zaliczkę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Natomiast przez "przedpłatę" należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru lub usługi, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie. Stosownie do powyższego, zaliczka jak również przedpłata jako wpłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją, na co nie wskazują okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia nie z zaliczką na poczet przyszłej transakcji, a z rabatem cenowym, którego wysokość zależy od ilości zdobytych w 2009 r. - przeliczalnych na wartość w pieniądzu - punktów. Udzielony przez Wnioskodawcę rabat ma zatem bezpośredni wpływ na wartość pierwszej świadczonej w 2010 r. usługi i prowadzi do obniżenia jej ceny.

Dokonywanie sprzedaży określonej usługi po cenie ustalonej w warunkach promocji oznacza, że powyższa sprzedaż następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na daną usługę (rabat przysługuje kontrahentowi po spełnieniu warunków określonych w warunkach promocji). W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe, bowiem czynność udzielenia rabatu, jako przesłanka powodująca zmniejszenie podstawy opodatkowania - przewidziana w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług - jakkolwiek nie stanowi świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ustawy, powinna być uwidoczniona przez Wnioskodawcę na fakturze dokumentującej transakcję, której ten rabat dotyczy. Podstawą opodatkowania w tej sytuacji będzie kwota należna od klienta, a więc z uwzględnieniem rabatu, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż na podstawie art. 199a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl