ITPP2/443-202/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-202/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 31 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 60% podatku naliczonego z faktury dokumentującej wykup samochodu osobowego od firmy leasingowej oraz zastosowania zwolnienia od podatku przy sprzedaży wykupionego samochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 60% podatku naliczonego z faktury dokumentującej wykup samochodu osobowego od firmy leasingowej oraz zastosowania zwolnienia od podatku przy sprzedaży wykupionego samochodu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się kwartalnie. W lipcu 2005 r. zawarł Pan na okres 3 lat w ramach prowadzonej działalności umowę leasingu operacyjnego, której przedmiotem jest samochód osobowy Opel Vectra Kombi. Samochód w okresie leasingu służył wyłącznie czynnościom sprzedaży opodatkowanej. Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług dokonał Pan odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rat leasingowych w wysokości 6.000 zł W grudniu 2007 r. zawarty został aneks do umowy leasingu, którym skrócono okres trwania umowy do 29 miesięcy. Po zakończeniu umowy zamierza Pan dokonać wykupu przedmiotowego samochodu z zamiarem jego sprzedaży w tym samym miesiącu. Samochód po wykupie nie zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych, gdyż przewidywany okres jego użytkowania od momentu wykupu będzie krótszy niż 1 rok. W piśmie uzupełniającym do wniosku wskazano, iż będzie to okres do dwóch miesięcy. Ma Pan zamiar przy sprzedaży samochodu skorzystać ze zwolnienia od podatku, a od faktury wykupu odliczyć 60% podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy ma Pan prawo do odliczenia 60% podatku naliczonego z faktury wykupu samochodu.

* Czy w przypadku sprzedaży samochodu w miesiącu jego wykupu można zastosować stawkę zwolnioną podatku.

Zdaniem Pana, zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ma Pan prawo do odliczenia 60% podatku naliczonego z faktury wykupu. Jednocześnie uważa Pan, iż zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, przy sprzedaży samochodu można zastosować zwolnienie od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Według przedstawionego we wniosku opisu samochód był używany od lipca 2005 r. w ramach leasingu operacyjnego, a Wnioskodawca po zakończeniu okresu trwania umowy zamierza dokonać jego wykupu.

Leasing operacyjny jest umową, na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą. Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego - jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może skorzystać, ale nie musi.

W związku z powyższym, przyjąć należy, że wykup przedmiotu leasingu jest odrębną czynnością - dostawą towaru - nie związaną z samą umową leasingu. Od tej czynności przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia 60%, nie więcej niż 6.000 zł podatku naliczonego.

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) dostawa samochodów osobowych przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jest zwolniona od podatku, jeżeli te samochody są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Przez towary używane na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 2 rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W definicji towaru używanego ustawodawca mówi o okresie używania przez podatnika, a nie o formie własności. Dlatego też do okresu używania przez podatnika wlicza się okres eksploatacji przedmiotowego samochodu w ramach leasingu operacyjnego.

W związku z powyższym, o ile przedmiotowy samochód w trakcie leasingu i po wykupie był przez Wnioskodawcę użytkowany łącznie przez okres dłuższy niż pół roku, przy opisanej transakcji sprzedaży można go traktować jako towar używany i zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług wynikające z § 8 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia.

Należy jednak nadmienić, iż Wnioskodawca winien mieć na uwadze art. 91 ust. 7 powołanej wcześniej ustawy, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo, należy odpowiednio stosować przepisy art. 91 ust. 1 - 5 stanowiące o dokonaniu korekty podatku naliczonego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika jednak, iż obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług innych niż wymienione w art. 91 ust. 2 ustawy (zatem również towarów zaliczanych do wyposażenia) występuje tylko wówczas, gdy zmiana przeznaczenia nastąpi w roku podatkowym, w którym dokonano zakupu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl