ITPP2/443-200/14/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-200/14/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz udziału w prawie własności gruntu i części wspólnych budynków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz udziału w prawie własności gruntu i części wspólnych budynków.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Miejski jest czynnym podatnikiem VAT.

Działka nr... o powierzchni 0,1299 ha położona przy ul. C. zabudowana budynkami mieszkalnym wielorodzinnym i gospodarczym, wybudowanymi w latach 40-stych, stanowi własność Gminy w udziale 288/1686 części działki. Udział 1398/1686 części działki stanowi własność osób fizycznych, które wykupiły swoje lokale wraz z udziałem w działce. Zapis w ewidencji gruntów - B. Plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Gminy, zatwierdzony uchwałą Rady Miasta z dnia 25 maja 1988 r., utracił moc prawną z dniem 31 grudnia 2003 r. W planie tym działka o numerze geodezyjnym 1871 przeznaczona była "pod tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (symbol w planie B 35 MNj)". Zgodnie z zapisami w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy - Uchwała Rady Miasta i Gminy z dnia 17 czerwca 1998 r. - ww. działka posiada przeznaczenie: "strefa III - strefa uzdrowiska głównego ośrodka funkcjonalnego gminy, strefa B - ochrony uzdrowiskowej. Obszar do realizacji funkcji towarzyszących uzdrowisku z dopuszczalną zabudową mieszkaniową i pensjonatową".

W związku z przedmiotową nieruchomością Urząd przed sprzedażą lokalu oraz udziału w prawie własności nieruchomości nie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego. Wyżej wymieniona nieruchomość nie leży na obszarze objętym obowiązkiem sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a Gmina nie ogłosiła przystąpienia do opracowania planów na tych obszarach.

Gmina nabyła aktem notarialnym z dnia 23 grudnia 2004 r., w formie darowizny, lokal mieszkalny o powierzchni 28,80 m2, wraz z najemcą, znajdujący się w budynku wielorodzinnym przy ul. C. oraz udział 288/1686 części w prawie własności działki nr 1871 i w prawie własności wspólnych części budynków położonych na powyższej działce gruntu związany z lokalem mieszkalnym zajmowanym przez najemcę. Obecnie najemca lokalu wystąpił z wnioskiem o wykupienie na własność zajmowanego lokalu mieszkalnego. W operacie szacunkowym z dnia 20 grudnia 2013 r. sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego określono wartość rynkową prawa własności Gminy do nieruchomości lokalowej stanowiącej lokal mieszkalny przy ul. C. wraz z udziałem 288/1686 w prawie własności gruntu i części wspólnych budynków zlokalizowanych na ww. nieruchomości na kwotę 33.900,00. zł (słownie: trzydzieści trzy tysiące dziewięćset złotych), w tym:

* wartość udziału w prawie własności działki - 22.257,00 zł (słownie: dwadzieścia dwa tysiące dwieście pięćdziesiąt siedem złotych)

* wartość rynkowa lokalu mieszkalnego - 11.643,00 zł (słownie: jedenaście tysięcy sześćset czterdzieści trzy złoty)

#61485;

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT Urząd ma zastosować w powyżej opisanej sytuacji - czy sprzedając najemcy lokal mieszkalny wraz z udziałem w prawie własności nieruchomości i częściach wspólnych powinien zastosować art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli stawkę podstawową 23%, czy też art. 43 ust. 1 pkt 10 dotyczący zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować art. 43 ust. 1 pkt 10 dotyczący zwolnienia, przy sprzedaży na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w częściach wspólnych i w prawie własności działki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, bądź go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W świetle art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że planowana dostawa lokalu mieszkalnego oraz udziału w prawie własności części wspólnych budynków (mieszkalnego wielorodzinnego i gospodarczego) objęta będzie zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem spełnione zostaną warunki, o których mowa w tym przepisie. Przedmiotowy lokal został po raz pierwszy zasiedlony w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż jest on co najmniej od dnia 23 grudnia 2004 r. przedmiotem najmu na cele mieszkaniowe a z treści wniosku nie wynika, żeby Gmina dokonywała jego ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Zatem należy uznać, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem (grudzień 2004 r.), a planowaną dostawą (2014 r.) upłynie okres co najmniej dwóch lat.

Wobec powyższego - przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy - zwolnieniu będzie podlegało również zbycie udziału w prawie własności gruntu związanego z tym lokalem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl