ITPP2/443-200/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-200/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 maja 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "Organizacja kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych na terenie gminy - Nad morzem ryby smakują lepiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "Organizacja kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych na terenie gminy - Nad morzem ryby smakują lepiej".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w imieniu której działa Urząd Gminy, złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach środka 3.4.: Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne programu operacyjnego "Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013", zadania pn. "Organizacja kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych na terenie gminy - Nad morzem ryby smakują lepiej". Ww. akcja promocyjna składa się z 2 modułów, tj.:

1.

organizacji siedmiu imprez o charakterze rekreacyjnym, których podstawowym celem będzie promocja ryb i produktów rybnych - działania reklamowe (banery, plakaty, reklama w mediach, itp.); zabezpieczenie sanitarne, medyczne, energetyczne; ubezpieczenie, ochrona, itp.; zapewnienie infrastruktury do prowadzenia akcji - scena, oświetlenie, nagłośnienie; pokazy przygotowania potraw rybnych, organizacja konkursów, degustacja bezpłatna ryb przez osoby uczestniczące w spotkaniach;

2.

organizacji kampanii promocyjnej wśród dzieci i młodzieży szkolnej - promocja (banery, plakaty, itp.); scenografia, nagłośnienie, konkursy, nagrody, darmowa degustacja produktów rybnych, itd.

Zakupione towary i usługi niezbędne do realizacji założeń w ramach przedmiotowego programu operacyjnego, pochodzące ze środków Unii Europejskiej, nie będą służyć działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Całość ww. czynności będzie nieodpłatnie udostępniana, bądź rozdawana mieszkańcom i gościom w celach propagowania ryb i produktów rybnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, w której imieniu działa Urząd Gminy, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. W opisanym przypadku nie znajduje zastosowania przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponownie wskazano, że realizacja zadania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną tym podatkiem. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W ocenie Urzędu Gminy brak jest podstaw do odzyskania podatku naliczonego w związku z dokonaniem zakupów finansowanych z ww. programu, w trybie rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Należy dodać, że powołane przez Urząd Gminy rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2009 r., regulowało powyższą kwestię w analogiczny sposób w rozdziale 10 oraz § 8 ust. 3 i 4.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Realizowane zadanie obejmuje organizację siedmiu imprez o charakterze rekreacyjnym, których podstawowym celem będzie promocja ryb i produktów rybnych oraz kampanii promocyjnej wśród dzieci i młodzieży szkolnej, powiązanych z darmową degustacją produktów rybnych przez osoby uczestniczące w spotkaniach. Zakupione towary i usługi (działania reklamowe, zabezpieczenie sanitarne, medyczne, energetyczne, ubezpieczenie, ochrona, zapewnienie infrastruktury do prowadzenia akcji, pokazy przygotowania potraw rybnych, organizacja konkursów, banery, plakaty, scenografia, nagłośnienie, nagrody, itd.) niezbędne do realizacji przedsięwzięcia, nie będą służyć działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Całość ww. czynności będzie nieodpłatnie udostępniana, bądź rozdawana mieszkańcom i gościom w celach propagowania ryb i produktów rybnych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania. Gminie nie będzie także przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl