ITPP2/443-1a/10/AK - Prawo do obniżenia podatku VAT przez stowarzyszenie w związku z realizacją zadania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1a/10/AK Prawo do obniżenia podatku VAT przez stowarzyszenie w związku z realizacją zadania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 6 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z działaniem "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętym Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na rok 2009 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 stycznia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z działaniem "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętym Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na rok 2009.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 29 października 2009 r. Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa na przyznanie pomocy w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na rok 2009. W ramach ww. działania od września 2009 r. finansuje koszty utrzymania swojego biura, w tym: koszty najmu, mediów, zatrudnienia pracowników etatowych, zakupu materiałów biurowych, opłaty telefoniczne i opłaty pocztowe, koszty prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, materiałów informacyjnych dotyczących wdrażania LSR, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów działań osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków w ramach osi IV PROW, jak również obszaru działania Stowarzyszenia. W ramach podpisanej umowy, Stowarzyszenie ma zapewnione środki na funkcjonowanie lokalnej grupy działania, w celu pełnienia funkcji lokalnej instytucji wdrażającej dla działania osi IV LEADER Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszenie będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi, by potencjalni beneficjenci składali wnioski o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.3.1 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Następnie będzie przeprowadzało postępowanie konkursowe i wskaże te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą dla Stowarzyszenia Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenie finansowe będą prowadzone przez inne instytucje: Urząd Marszałkowski Województwa oraz Agencje. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów Stowarzyszenie będzie realizowało nieodpłatnie, a zakupione w wyniku realizacji operacji mienie pozostanie Jego wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika Nr 4 do ww. ustawy. W wyniku realizacji operacji Stowarzyszenie nie osiągnie przychodów, a działalność nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.3.1 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w roku 2009...

2.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczania podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłącznie w przypadku LGD nie ma zastosowania).

Zdaniem Stowarzyszenia, z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywanie towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT (art. 113). LGD nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ma też możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl