ITPP2/443-1A/07/KL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1A/07/KL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 listopada i 6 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Specyfika finansowania i rozliczania usług świadczonych przez jednostki służby zdrowia niejednokrotnie wymusza wystawianie faktur korygujących. Wnioskodawca przedstawił przykładowe okoliczności wystawiania takich faktur:

* w okresie pierwszych trzech miesięcy roku, z powodu nieprzystosowania przez NFZ programu informatycznego, faktury wystawiane były przez Szpital "zaliczkowo", do wysokości 1/12 wartości kontraktów (z wyszczególnieniem wykonanych usług). Po przystosowaniu programów do wzajemnych rozliczeń Szpital, zgodnie z żądaniem Narodowego Funduszu Zdrowia, wystawił faktury korygujące na pełną kwotę faktury pierwotnej, mimo, że ujęte w niej były też faktycznie wykonane w tych miesiącach świadczenia. W ślad za fakturami korygującymi Szpital ponownie wystawił faktury za świadczenia medyczne, tym razem zatwierdzone przez NFZ,

* na skutek zwiększenia kontraktów wystawiane są faktury korygujące za poszczególne miesiące roku - często po upływie kilku miesięcy od daty wykonania usług - na pełną kwotę faktury pierwotnej po to, by w kolejno wystawianej fakturze te same usługi były ujęte ponownie. Konsekwencją takiego działania jest zwiększenie się przychodu Szpitala nawet o kilka milionów złotych a nie o różnicę wynikającą ze zwiększenia kontraktu. Dopiero w miesiącu otrzymania potwierdzonej faktury korygującej wykazywane przychody są prawdziwe. Ponadto należy dodać, że Szpital nie ma wpływu na treść faktur, gdyż po weryfikacji raportów z wykonanych świadczeń, Narodowy Fundusz Zdrowia przesyła do wydruku wypełnione szablony faktur.

Wskazane przypadki dotyczą wystawiania faktur korygujących zmniejszających obrót z tytułu świadczonych usług na pełną kwotę wynikającą z faktury pierwotnej i ponownego wystawiania faktur właściwych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy jest to prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy wystawianie faktur przez Szpital o żądanej przez NFZ treści narusza postanowienia § 17 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z zapisem § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W ust. 2 wskazano, iż faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z kolei stosownie do postanowień § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

W myśl dyspozycji § 17 ust. 2 omawianego rozporządzenia faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej (§ 17 ust. 3).

Z treści złożonego wniosku oraz załączonych do pisma uzupełniającego z dnia 16 listopada 2007 r. kserokopii przykładowych faktur VAT obrazujących zaistniały stan faktyczny, które na tle niniejszej sprawy nie podlegały ocenie merytorycznej, wynika, iż Wnioskodawca po wystawieniu faktur potwierdzających wykonanie przez Szpital usług sporządza na żądanie NFZ faktury korygujące (zmniejszające) na całą wartość transakcji, a następnie ponownie wystawia faktury VAT potwierdzające wykonanie usług, zawierające: zmniejszoną, podwyższoną lub niezmienioną - w stosunku do pierwotnie wykazanej - cenę.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego przedstawiony przez Szpital w złożonym wniosku oraz treść powołanych przepisów, stwierdzić należy, że tryb wykazywania wartości sprzedaży wynikającej z faktur korygujących uzależniony jest od przyczyn będących podstawą ich wystawienia. Oznacza to, że w sytuacjach, o których mowa we wniosku, w treści faktur, jakie zostały wprowadzone do obrotu prawnego po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktur pierwotnych - należy wykazać m.in. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu lub kwotę podwyższenia ceny bez podatku, bądź kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej, o czym stanową cytowane przepisy § 16 ust. 2 pkt 3) i § 17 ust. 2 pkt 3) oraz ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, uwzględniając podane przez Wnioskodawcę sposoby postępowania przy wystawianiu faktur korygujących, należy wskazać iż nie istnieje prawna możliwość aby w sporządzanych korektach faktur anulować (wyzerować) całe zdarzenie gospodarcze w przypadku, gdy w rzeczywistości doszło do: zmniejszenia, podwyższenia lub braku zmiany ceny należnej z tytułu wyświadczonych przez Jednostkę usług, a nie do sytuacji anulowania transakcji. W konsekwencji nie ma również racji bytu wystawianie kolejnych faktur VAT dokumentujących ponownie - skorygowane wcześniej do wartości zerowej - pierwotnie wykonane usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl