ITPP2/443-19b/09/AP - Stawka VAT na usługi polegające na transporcie sadzonek leśnych po drogach publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-19b/09/AP Stawka VAT na usługi polegające na transporcie sadzonek leśnych po drogach publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dni 20 lutego 2009 r., 16 marca 2009 r. i 8 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na transporcie sadzonek, śmieci i innych materiałów po drogach publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismami z dni 20 lutego 2009 r., 16 marca 2009 r. i 8 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na transporcie sadzonek, śmieci i innych materiałów po drogach publicznych.

W przedmiotowym wniosku oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz ustawy o lasach Nadleśnictwo ogłosiło przetarg nieograniczony na usługi leśne. W ramach prac wykazanych do realizacji występują czynności związane z transportem sadzonek leśnych, śmieci i innych materiałów po drogach publicznych.

Prace te stanowią część pakietów i są realizowane przez firmy leśne świadczące usługi dla Nadleśnictwa. Opis przedmiotu zamówienia zawiera wyspecyfikowanie ww. usług, a podmioty świadczące te usługi traktują je jako samoistne. Fakturowanie następuje na podstawie kosztorysowo-ilościowego sposobu rozliczenia wykonanych prac na podstawie protokołu. Na fakturach usługi te są wyodrębnione.

Wskazano, iż podmiot wykonujący usługę transportu sadzonek, wykonuje tę usługę w pakiecie usług dla leśnictwa, natomiast rozliczenie następuje dla każdej czynności oddzielnie. W toku realizacji umowy faktury wystawiane są za faktycznie wykonane i odebrane prace, na podstawie protokołu odbioru robót. Powyższe usługi objęte są grupowaniem PKWiU 60.24.22.00.90 - transport drogowy pozostałych towarów, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku należy opodatkować ww. usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe usługi transportu sadzonek leśnych, w związku z ich wyspecyfikowaniem w przedmiocie zamówienia i formularzach cenowych, należy opodatkować stawką podatku w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla niektórych towarów i usług ustawodawca przewidział preferencyjne stawki podatku. Towary i usługi objęte taką preferencją zostały wyszczególnione zarówno w treści ustawy, jak i w załącznikach do niej. Ze względu na przedmiot i zakres działalności Nadleśnictwa, rozstrzygając kwestię stawki podatku dla usług świadczonych na Jego rzecz, należy mieć na uwadze załącznik Nr 3 do ustawy, w którym w pozycji 136 wymienione zostały usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna, z wyłączeniem patrolowania lasów, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 02.02.10. Załącznik powyższy stanowi wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%.

Z wniosku wynika, że Nadleśnictwo złożyło zamówienie na wykonanie usług transportu sadzonek przez firmy leśne, które świadczą na Jego rzecz usługi w ramach pakietów usług objętych przetargiem. Usługi transportu sadzonek - jak wskazano w treści wniosku - są wyspecyfikowane zarówno w przedmiocie zamówienia, jak i w formularzach cenowych. Są również odrębnie wyszczególnione na fakturach wystawionych przez usługodawców.

Wskazano, iż przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 60.24.22, którym to grupowaniem - zgodnie z aktualnie obowiązującym do celów podatku od towarów i usług rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) - objęte są przewozy pozostałych towarów pojazdami niewyspecjalizowanymi, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Powyższe wskazuje, iż pomimo tego, że wykonawca świadczy cały pakiet usług leśnych, przedmiotowe usługi są traktowane przez zamawiającego (Nadleśnictwo) oraz wykonawcę (firmę leśną) jako usługi samoistne, niebędące częścią składową żadnych świadczeń kompleksowych. Ponadto przedmiotowe usługi nie stanowią usług pomocniczych wykonywanych w ramach jakichkolwiek usług głównych związanych z leśnictwem - co potwierdza wskazana przez Nadleśnictwo klasyfikacja tych usług - i są traktowane jako usługi transportu towarów.

Z uwagi na to, że usługi tego typu nie są objęte preferencyjną stawką w przepisach o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl