ITPP2/443-198b/10/RS - Stawka podatku dla czynności sprzedaży obrazów na aukcji.
Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-198b/10/RS Stawka podatku dla czynności sprzedaży obrazów na aukcji.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla czynności sprzedaży obrazów na aukcji - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 marca 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniach 19 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla czynności sprzedaży obrazów na aukcji.
We wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W związku ze sprzedażą obrazów na aukcji, z której obrót przekroczył limit zwolnienia podmiotowego, Fundacja (Instytut) dokonała zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i stała się w 2006 r. czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powyższa aukcja była jedyną aukcją dzieł sztuki w dotychczasowej Jej działalności. Fundacja otrzymuje od artystów w drodze darowizny obrazy sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.31.10-00.1, które będą sprzedawane na terenie kraju w drodze aukcji. Dochód z niej zostanie przeznaczony na cele Instytutu. Dostawa obrazów jest czynnością okazjonalną, związaną z pozyskiwaniem środków na działalność statutową. Fundacja poza aukcją, która miała miejsce w 2006 r. i planowaną w 2010 r., nie zajmuje się działalnością w zakresie handlu towarami używanymi, dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi lub antykami i nie stosuje szczególnej procedury opodatkowania VAT-marża.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy jeśli sprzedaż obrazów na aukcji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Instytut spełnia przesłanki do zastosowania stawki 7%, na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.
Czy można zastosować stawkę 7% na podstawie wskazanego przepisu.
Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy, spełnia przesłanki zastosowania stawki 7%, gdyż do dzieł sztuki zalicza się obrazy, których sprzedaż nie jest stałym przedmiotem działalności Instytutu. W ocenie Fundacji, okazjonalność tych dostaw nie powinna być kwestionowana nawet jeśli na aukcji miałaby być sprzedana większa ilość obrazów. Ponadto spełnione jest przesłanka w zakresie opodatkowania oraz źródła nabycia jako, że obrazy będą nabyte od twórców. Fundacja nie uważa się za podatnika, o którym mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Instytut nie nabywa dzieł sztuki dla celów prowadzonej działalności. Odnosząc się do treści powyższych regulacji stwierdził, że ust. 5 tegoż artykułu nie dotyczy dzieł sztuki, a w przypadku ust. 4. powołanego artykułu, Instytut nie jest zainteresowany opodatkowaniem sprzedaży obrazów na zasadzie marży. Według Fundacji spełnia przesłanki do zastosowania stawki 7% na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy i może zastosować ww. stawkę na podstawie wskazanego przepisu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.
Przez dzieła sztuki - w myśl art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy - rozumie się obrazy, kolaże i podobne tablice, malowidła oraz rysunki wykonane w całości przez artystę, inne niż plany oraz rysunki dla celów architektonicznych, inżynieryjnych, przemysłowych, handlowych, topograficznych i im podobnych, ręcznie zdobione artykuły wyprodukowane, scenografię teatralną, tkaniny do wystroju pracowni artystycznych lub im podobne wykonane z malowanego płótna (CN 9701), (PKWiU 92.31.10-00.1).
W oparciu o regulację zawartą w ust. 3 pkt 1 lit. b) powyższego artykułu, stawkę podatku 7% stosuje się również do dostawy dzieł sztuki dokonywanej okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, o którym mowa w ust. 4 i 5, którego działalność jest opodatkowana, w przypadku gdy dzieła sztuki zostały osobiście przywiezione przez podatnika lub zostały przez niego nabyte od ich twórcy lub spadkobiercy twórcy, lub też w przypadku gdy uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku.
Zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
Stosownie do ust. 5 ww. artykułu, jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że od 2006 r. Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu dokonanej na aukcji sprzedaży obrazów. W 2010 r. planuje kolejną dostawę obrazów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.31.10-00.1, które otrzymała od artystów w drodze darowizny. Poza ww. aukcjami Fundacja nie zajmuje się działalnością w zakresie handlu towarami używanymi, dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi lub antykami i nie stosuje szczególnej procedury opodatkowania VAT-marża. Dostawa obrazów jest czynnością okazjonalną, związaną z pozyskiwaniem środków na działalność statutową.
Skorzystanie z preferencyjnej stawki podatku 7% w odniesieniu do sprzedaży obrazów ustawodawca uzależnił od spełnienia łącznie następujących warunków:
obrazy muszą być dziełami sztuki posiadającymi symbol CN 9701 lub PKWiU 92.31.10-00.1,
obrazy muszą być osobiście przywiezione przez podatnika lub nabyte od twórcy czy jego spadkobiercy lub ich nabycie uprawnia do pełnego odliczenia podatku,
sprzedaż ma charakter okazjonalny,
dostawa dokonywana jest przez podatnika podatku od towarów i usług niebędącego podatnikiem, o którym mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że planowana dostawa obrazów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.31.10-00.1 spełnia przesłanki wynikające z art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym Fundacja ma prawo do zastosowania 7% stawki podatku, na mocy ww. przepisu.
Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii uznania wykonywanych czynności dostawy obrazów za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, dokonano w interpretacji indywidualnej Nr ITPP2/443-198a/10/RS.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.