ITPP2/443-197/08/RS - Stawka podatku jaką należy zastosować na usługi kontrolne towaru przeprowadzane na terenie polskiego portu morskiego, polegające na: ważeniu, liczeniu, mierzeniu i pobieraniu próbek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-197/08/RS Stawka podatku jaką należy zastosować na usługi kontrolne towaru przeprowadzane na terenie polskiego portu morskiego, polegające na: ważeniu, liczeniu, mierzeniu i pobieraniu próbek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2008 r. (data wpływu 27 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 i 18 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na świadczone na terenie portu morskiego, usługi kontroli jakości i ilości towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 3 i 18 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na świadczone na terenie portu morskiego, usługi kontroli jakości i ilości towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka wykonuje usługi kontroli ilości i jakości towarów masowych przeładowywanych na trenie polskich portów morskich, na zlecenie kontrahenta krajowego i/lub zagranicznego. Zakres tych usług obejmuje:

*

rozliczenie ilości towarów masowych załadowywanych lub wyładowywanych ze statku,

*

prowadzenie nadzoru nad załadunkiem lub wyładunkiem towarów masowych,

*

pobieraniu próbek towarów masowych przed załadunkiem lub i po wyładunku,

*

analizie fizykochemicznej próbek pobranych przez pracowników Spółki lub/i dostarczonych przez osoby trzecie,

Powyższe usługi nie są wykonywane bezpośrednio na rzecz armatora morskiego.

Usługi te związane są z międzynarodowym i/ lub wewnątrzwspólntowym transportem towarów masowych. Czynności kontrolne wykonywane są na morskich środkach transportu (zbiornikowcach) lub/i lądowych środkach transportu np. cysternach lub/i zbiornikach lądowych. Usługi wykonywane są w ramach przeładunku towarów np. załadunek na statek lub wyładunek ze statku. Przeładunek towarów odbywa się bezpośrednio pomiędzy środkami transportu, jak również pomiędzy zbiornikiem lądowym na terenie portu, a statkiem. Usługi wykonywane przez Spółkę związane są bezpośrednio z eksportem lub importem towarów drogą morską przez porty polskie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku należy zastosować na usługi kontrolne towaru przeprowadzane na terenie polskiego portu morskiego, polegające na: ważeniu, liczeniu, mierzeniu i pobieraniu próbek oraz czy są to usługi polegające na obsłudze morskich środków transportu...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 18 kwietnia 2008 r., od 1 stycznia 2008 r. na przedmiotowe usługi należy stosować stawkę 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a) oraz art. 83 ust. 1 pkt 21.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z regulacji zawartej w art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy wynika, że - co do zasady - stawka podatku wynosi 22%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział, w odniesieniu do niektórych czynności, zastosowanie zwolnienia lub stawek obniżonych, tj. 0%, 3% i 7%. I tak, zgodnie z zapisem art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu.

Ponadto, zgodnie z ust. 1 pkt 9a) powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu (brzmienie obowiązujące od 1 stycznia 2008 r.).

Wskazaną wyżej stawkę ustawodawca przewidział również w odniesieniu do:

*

usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu (art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy),

*

usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych środków transportu <§ 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.>.

Z powyższych regulacji wynika, że ustawodawca wskazał konkretnie, jakie usługi wykonywane na obszarze polskich portów morskich zostają objęte preferencyjną stawką 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 9 lub 9a) ustawy o podatku od towarów i usług lub też § 7 ust. 1 pkt 6 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Określił również konkretnie z nazwy, jakie czynności (usługi) związane bezpośrednio z eksportem zostają objęte preferencyjną stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy.

W złożonym wniosku Spółka podaje, że wykonuje usługi kontroli ilości i jakości towarów przeładowywanych na terenie polskich portów morskich. Jak wskazano w uzupełnieniu tego wniosku, wykonywane przez Spółkę czynności polegające na: rozliczaniu ilości, prowadzeniu nadzoru nad załadunkiem i wyładunkiem, pobieraniu próbek i ich analizie fizykochemicznej wykonywane są na towarach lub w odniesieniu do towarów. Z powyższego wynika, iż usługi te dotyczą bezpośrednio towarów (ładunków). Pomimo, że wykonywane przez Spółkę czynności mają związek z transportem międzynarodowym i/lub wewnatrzwspólnotowym, usługi te nie odnoszą się do jakiejkolwiek obsługi środków transportu, gdyż przedmiotem tych czynności są wyłącznie towary. Zatem, w ocenie tut. organu, przedmiotowe usługi kontroli, nie zostały objęte dyspozycją art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a) ustawy, które - jak wskazano wyżej - dotyczą usług:

*

świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu (pkt 9),

*

świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu (pkt 9a),

jak i usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych środków transportu (§ 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług),

W przepisach podatkowych brak jest zarówno definicji legalnych, jak i wyodrębnionych katalogów usług polegających na obsłudze morskich lub lądowych środków transportu świadczonych na obszarze polskich portów morskich. Taki stan rzeczy powodować może wątpliwości interpretacyjne. Przy ich rozstrzygnięciu należy mieć na uwadze, że zasadą jest ścisła interpretacja przepisów. W tej sytuacji, przy dokonywaniu interpretacji przepisów, należy posługiwać się głównie wykładnią językową. Stosując taką metodę wykładni należy kierować się przekonaniem, że ustawodawca racjonalnie używał takich, a nie innych słów. Wykładnia językowa jest bowiem punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa, a także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż - w ocenie tut. organu - zakres zastosowania powyższych przepisów ustawodawca przewidział jedynie do usług polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, a nie usług związanych z ładunkami przewożonymi przez te środki transportu. Gdyby intencją ustawodawcy było objęcie, na podstawie tych przepisów, stawką podatku w wysokości 0% również usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich polegających na obsłudze ładunków lądowych lub morskich środków transportu, znalazłoby to odzwierciedlenie w ich treści, tak jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. brzmieniem tego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom. Brak takiego zapisu (dotyczącego usług związanych z ładunkami) w treści art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a) oraz w § 7 ust. 1 pkt 6 cyt. rozporządzenia wskazuje, że na ich podstawie ustawodawca przewidział zastosowanie 0% stawki podatku jedynie do usług polegających na obsłudze lądowych lub morskich środków transportu świadczonych na obszarze polskich portów morskich, przy czym w ust. 1 pkt 9a) wskazano dodatkowo, że mają to być usługi związane z transportem międzynarodowym, a w § 7 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia - usługi związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Należy w tym miejscu zauważyć, że skoro przedmiotowe usługi, jak wskazał Wnioskodawca w złożonym wniosku, nie są świadczone na rzecz armatora morskiego, Spółka nie jest uprawniona również do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy.

Z treści złożonego wniosku wynika ponadto, że Spółka wykonuje usługi kontroli ilości i jakości towarów bezpośrednio związane z ich eksportem. Z uwagi na fakt, że cytowany wyżej art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy nie zawiera ograniczeń co do miejsca ich wykonywania, zatem przepis ten ma także zastosowanie dla usług świadczonych na terenach portów morskich. W odniesieniu do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 21 powołanej ustawy, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił - jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu - od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego w konfrontacji z treścią wszystkich powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż w odniesieniu do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich związanych bezpośrednio z eksportem towarów polegających na kontroli ilości i jakości towarów eksportowanych Spółka ma prawo do zastosowania stawki w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy, pod warunkiem prowadzenia dokumentacji, o której mowa w ust. 2 wskazanego artykułu. W przeciwnym wypadku ich świadczenie jest objęte 22% stawką podatku od towarów i usług. Stawką tą (22%) objęte są również te usługi kontroli ilości i jakości towarów świadczone przez Spółkę na obszarze polskich portów morskich, które nie są bezpośrednio związane z eksportem towarów.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, gdyż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl