ITPP2/443-196/11/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-196/11/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności, za które pobierana jest tzw. opłata konferencyjna - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności, za które pobierana jest tzw. opłata konferencyjna.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest uczelnią publiczną (dalej Uczelnia) działającą na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1968 r. (Dz. U. Nr 34, poz. 30), powołaną w celu wykonywania zadań określonych w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (art. 13 ust. 1 pkt 1-8).

Jednym z zadań jakie nakłada na uczelnie ww. ustawa, jest kształcenie i promowanie kadr naukowych oraz kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy. Chcąc zatem sprostać nałożonym ustawowo obowiązkom, Uczelnia organizuje konferencje naukowo-dydaktyczne, dydaktyczne oraz konferencje naukowe. Ich celem jest zaprezentowanie zgromadzonym uczestnikom wyników badań, stworzonych teorii, czy zaobserwowanych doświadczeń przez doświadczoną kadrę naukową. Będą to spotkania poświęcone wymianie doświadczeń oraz dyskusjom na tematy wskazane w programie konferencji. Przed konferencją, zarówno osoby z Uczelni, jak i osoby o bogatym dorobku naukowym z innych ośrodków edukacyjnych, przygotowują referaty związane z tematyką konferencji. Autorzy, których prace wniosą w danej tematyce najwięcej (są najbardziej innowacyjne, kontrowersyjne lub wybitne), będą prelegentami poproszonymi o wygłoszenie wykładu. Na konferencje będą zapraszani w 90% jedynie przedstawiciele ośrodków akademickich z kraju i zagranicy, pozostałe osoby będą reprezentowały (w zależności od tematyki konferencji) jednostki samorządu terytorialnego.

Konferencje będą miały charakter międzynarodowy. Uczestnikami będą pracownicy i studenci uczelni/instytutów z wielu krajów świata, zajmujący się zagadnieniami mieszczącymi się w tematyce konferencji. Celem konferencji jest stworzenie możliwości prezentacji określonych rozwiązań, wymiany doświadczeń naukowych, możliwość zdobywania/pogłębiania swojej wiedzy, co jest szczególnie ważne dla osób zajmujących się zawodowo pracą naukową. Pogłębieniu wiedzy przez uczestników ma sprzyjać zróżnicowanie form prezentacji/wykładów w trakcie konferencji: wykłady plenarne (zaproszonych gości - wybitnych specjalistów w dziedzinie), sesje specjalne (organizowane przez zaproszone zespoły naukowe, poruszające bardziej szczegółowo wybrane zagadnienia) oraz sesje panelowe (pozostałe). Procedura kwalifikowania artykułu na konferencje przebiega dwuetapowo. Najpierw uczestnicy nadsyłają artykuły, które podawane są recenzji, po czym wyselekcjonowane zostają zakwalifikowane do prezentacji podczas konferencji.

W sytuacji, gdy na sali przeznaczonej na konferencje pozostaną wolne miejsca, w przedsięwzięciu będą mogli również uczestniczyć studenci, dla których wybrane sesje będą nieodpłatne. Wykłady i prelekcje będą stanowić pierwszą część konferencji, natomiast pozostały czas przeznaczony będzie na dyskusje, w których uczestnicy odniosą się do usłyszanych treści i przedstawią swój punkt widzenia na zaprezentowany problem.

Materialnym wynikiem konferencji będą materiały pokonferencyjne, które będą wykorzystywane przez uczestników konferencji w ich dalszej samodzielnej pracy naukowej oraz w pracy ze studentami. Materiały te będą mogły nabyć osoby nieuczestniczące w konferencji, a chcące skorzystać z treści merytorycznych w nich zawartych. Za uczestnictwo w konferencji będzie pobierana opłata w wysokości kosztów poniesionych przez Uczelnię, jako organizatora. Udział w konferencji będzie płatny, jednak konferencja ma charakter niekomercyjny. Opłata konferencyjna będzie zróżnicowania w zależności od statusu uczestnika. Pełna opłata obejmuje:

* udział w sesjach,

* koszt wydruku artykułu w materiałach konferencji,

* materiały konferencyjne,

* koszt kawy, herbaty, ciastek podawanych w przerwach między sesjami,

* lunch każdego dnia,

* koszty związane z wynajęciem sal oraz obsługą konferencji.

Opłata obniżona przysługuje studentom-autorom artykułów oraz uczestnikom biorącym udział w konferencji bez prezentacji. Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat uczestnictwa w konferencji.

Uczestnicy spoza Uczelni otrzymają fakturę VAT (za opłatę konferencyjną) z zastosowaniem zwolnienia od podatku.

Wniosek nie dotyczy konkretnego przypadku, a jedynie chodzi o sytuację jak może mieć miejsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uczelnia słusznie uważa, że opłata konferencyjna jest zwolniona od podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy i podatku od towarów i usług - rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 19.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa konferencji, której celem jest spotkanie pracowników naukowych i osobistości świata nauki oraz studentów (nie tylko jednej uczelni) w celu wymiany spostrzeżeń, myśli i osiągnięć naukowych, które pogłębiają wiedzę uczestników na dany temat, powinna korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Konferencje organizowane przez Uczelnię mają na celu kształcenie i promowanie kadr naukowych oraz kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy dla osób (kadra dydaktyczna), które ukończyły już wszystkie stopnie studiów. Uczelnia stwierdziła, że sięgnięcie do innych niż "klasyczne" (studia magisterskie, podyplomowe, doktoranckie) formy uzyskiwania wiedzy może - Jej zdaniem - być organizacja konferencji, bądź uczestnictwo w nich w innych ośrodkach dydaktycznych w kraju i zagranicą, po czym zacytowała treść § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług mówi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług-zwanym dalej podatkiem - podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), którego zdanie wstępne zostało zmienione art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwolnione od podatku są usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Od dnia 4 kwietnia 2011 r. kwestię tą reguluje § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), rozszerzając krąg podmiotów uprawnionych do zastosowania zwolnienia o jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze.

Z treści ww. przepisu rozporządzenia wynika, że łączne spełnienie dwóch przesłanek uprawnia dany podmiot do zastosowania zwolnienia od podatku, tj. usługa musi polegać na kształceniu na poziomie wyższym oraz być świadczona przez podmiot, który posiada odpowiedni status określony w przepisach odrębnych.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji "kształcenia". Posiłkując się Wolną Encyklopedią Internetową (Wikipedia), należy wskazać, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie).

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

W świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w uczelni mogą być prowadzone studia, studia doktoranckie, studia podyplomowe oraz kursy dokształcające.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Uczelnia organizuje konferencje naukowo-dydaktyczne, dydaktyczne oraz konferencje naukowe. Ich celem jest stworzenie możliwości prezentacji określonych rozwiązań, wymiany doświadczeń naukowych, możliwość zdobywania/pogłębiania wiedzy, co jest szczególnie ważne dla osób zajmujących się zawodowo pracą naukową. Za uczestnictwo w konferencji będzie pobierana opłata w wysokości kosztów poniesionych przez Uczelnię, jako organizatora. Udział w konferencji jest płatny, jednak konferencja ma charakter niekomercyjny. Opłata konferencyjna będzie zróżnicowania w zależności od statusu uczestnika. Pełna opłata obejmuje udział w sesjach, koszt wydruku artykułu w materiałach konferencji, materiały konferencyjne, koszt kawy, herbaty, ciastek podawanych w przerwach między sesjami, lunchu, koszty związane z wynajęciem sal oraz obsługą konferencji. Opłata obniżona przysługuje studentom-autorom artykułów oraz uczestnikom biorącym udział w konferencji bez prezentacji. Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat uczestnictwa w konferencji.

Na tym tle Uczelnia powzięła wątpliwość dotyczącą stawki podatku obowiązującej dla ww. czynności.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż jeśli w ramach konferencji naukowych usługa kształcenia ma zasadniczy udział, ich przeprowadzenie przez Uczelnię spełnia wymóg kształcenia innego niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy (a więc inne niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym) i korzysta od dnia 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia.

Warunek ten jest spełniony, o ile w trakcie organizowanych przez Uczelnię konferencji jest rozpropagowywana oraz pozyskiwana wiedza na określony temat, uczestnicy uzyskują wiadomości i materiały, które pozwalają na uzupełnianie wiedzy i rozwijanie swojego dorobku naukowego, zdobywają nową wiedzę teoretyczną i praktyczną lub też uzupełniają już posiadaną. W takiej sytuacji są to czynności mieszczące się zarówno w katalogu kształcenia kadr naukowych, jak też kształcenia w celu uzupełniania i zdobywania wiedzy, o których mowa w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym a więc spełniające wymóg kształcenia innego niż na poziomie wyższym.

Przypadkiem odrębnym w ramach takich konferencji będzie odpłatny udział studentów. Świadczenie tych usług na ich rzecz będzie podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl