ITPP2/443-195/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-195/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2008 r.) i pismem z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenie podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wykonanie projektu będącego zadaniem statutowym Urzędu pod nazwą "Rozbudowa przystani rybackiej wraz z zapleczem remontowym w porcie w J." niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Rozbudowa przystani rybackiej wraz z zapleczem remontowym w porcie w J.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina w okresie czerwiec 2007 - lipiec 2008 r. realizuje inwestycję pod nazwą "Rozbudowa przystani rybackiej wraz z zapleczem remontowym w porcie w J.". Projekt obejmuje: modernizację oraz budowę nabrzeża w części remontowej portu, budowę 130 m pirsu pływającego dla statków rybackich, zakup bramownicy samojezdnej (tzw. traveliftu), budowę pirsów pod bramownicę oraz pochylni z rampą, instalację żurawika 5 t, wyburzenie starych zabudowań, budowę trzech budynków: sieciarni, budynku warsztatowego oraz budynku składowania odpadów oraz wyposażenie budynków w niezbędny sprzęt, narzędzia, meble oraz wyposażenie, zagospodarowanie terenu w części remontowej portu oraz w jej bezpośrednim sąsiedztwie (stanowiska do remontu oraz zimowania kutrów, mycia kadłubów, odbioru wód zaolejonych oraz ścieków z kutrów, parking, drogi wewnętrzne, chodniki, zieleń). Projekt finansowany jest w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb 2004-2006", działanie 3.3. "Rybacka infrastruktura portowa". Wartość przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomocy obejmuje wartość brutto planowanych do wykonania prac budowlanych, dostaw oraz usług. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami ustawy, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie zaś z art. 6 ust. 1 i art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizacja przedmiotowego projektu odbywa się w oparciu o cytowane powyżej przepisy ustawy o samorządzie gminnym, a zatem podatek naliczony z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją przez Urząd na rzecz gminy ww. inwestycji nie podlega odliczeniu, ani zwrotowi na zasadach określonych w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gdyż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Płatnikiem faktur dotyczących realizacji projektu jest Urząd w J., występujący w imieniu i na rzecz Gminy Miasto J.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd ma możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego z tytułu usług i zakupów związanych z realizacją projektu "Rozbudowa przystani rybackiej wraz zapleczem remontowym w porcie w J." finansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż dokonywane zakupy i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Nie będą wykonywane żadne czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług tj. sprzedaż, dzierżawa, najem. Przedmiotowa inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będą pobierane opłaty z tytułu korzystania z urządzeń, maszyn ani żadne inne dochody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl