ITPP2/443-18a/09/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-18a/09/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia warunków do zastosowania 7% stawki podatku na preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych lub wirusobójczych, objęte symbolem PKWiU ex 24.20.14-90.00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia warunków do zastosowania 7% stawki podatku na preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych lub wirusobójczych, objęte symbolem PKWiU ex 24.20.14-90.00.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza produkować i sprzedawać preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych lub wirusobójczych. W tym celu - w chwili obecnej-przeprowadzane są stosowne badania, które w świetle art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252 z późn. zm.), oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych, pozwolą wprowadzić ww. środki do obrotu. Spółka zamierza sprzedawać te produkty z 7% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Produkty te będą produktami biobójczymi oznaczonymi symbolem PKWiU ex 24.20.14-90.00. W zamierzeniach Spółki mają one mieć zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia. Sprzedaż ich będzie dokonywana w ilościach detalicznych i hurtowych do odbiorców bezpośrednich lub pośredników, którzy będą używać produktów do prowadzonej przez siebie działalności lub odsprzedawać takim podmiotom z zaznaczeniem, że jest to sprzedaż wyłącznie do zastosowania w ochronie zdrowia. Dostawa tych preparatów dokonywana będzie również przez Internet.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie warunki powinny zostać spełnione, aby preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych lub wirusobójczych mogły korzystać ze 7% stawki podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zw. z poz. 107 załącznika nr 3 do ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz treść poz. 107 załącznika nr 3 do tej ustawy, każdy środek biobójczy oznaczony symbolem PKWiU ex 24.20.14-90.00, na który zostało wydane pozwolenie tymczasowe, albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych, w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych, jednocześnie faktycznie wykorzystany do czynności stanowiących ochronę zdrowia - może korzystać z obniżonej stawki 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku tym, w pozycji 107 wymienione zostały preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych, wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 24.20.14-90.00. Użycie przez ustawodawcę"ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że zastosowanie preferencyjnej, obniżonej stawki 7% dla dostawy preparatów o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych ma miejsce, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* są to preparaty sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 24.20.14-90.00,

* preparaty te mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,

* na te preparaty zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Reasumując, należy stwierdzić, że spełnienie wszystkich ww. wymagań ustawowych będzie uprawniało Spółkę - na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy) - do zastosowania 7% stawki podatku na sprzedawane produkty biobójcze. W przypadku nie spełnienia chociażby jednego z wymienionych warunków preparaty te nie będą mogły skorzystać z preferencyjnej stawki podatku i tym samym ich dostawa zostanie objęta 22% stawką podatku.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl