ITPP2/443-188/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-188/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usługi pośrednictwa związanej bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usługi pośrednictwa związanej bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 12 listopada 2008 r. firma na L. zleciła Wnioskodawcy wykonanie usługi transportu towarów w postaci mydła toaletowego z W. do W. Termin załadunku został ustalony na 12 listopada 2008 r. Towar miał przybyć na miejsce przeznaczenia w dniu 17 listopada 2008 r.

W celu wykonania umowy, Wnioskodawca zawarł umowę przewozu towarów z polskim przewoźnikiem. W wyznaczonym terminie przewoźnik podstawił samochód w miejscu załadunku we W. W dniu 14 listopada 2008 r. transport towarów przybył do B. Zostały wystawione dwa listy przewozowe.

W międzynarodowym liście przewozowym CMR, w poz. nr 4 "Miejsce i data załadunku" wpisano W., zaś w poz. 3 "Miejsce przeznaczenia" - L. W poz. nr 2 "Odbiorca" wpisano dane kontrahenta l.

Natomiast w krajowym liście przewozowym PSD w pozycji "Nadawca" wpisano W., zaś w pozycji "Odbiorca" i "Adres dostawy" wpisano dane i adres Wnioskodawcy.

Po przewiezieniu towarów do B. ładunek został przeładowany do drugiego samochodu podstawionego przez firmę l. i przewieziony do W. Towar przybył na miejsce przeznaczenia w dniu 17 listopada 2008 r.

Ponieważ firma l. nie przedstawiła Wnioskodawcy dla tej czynności numeru, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, Wnioskodawca wystawił za wykonaną usługę fakturę, uwzględniając w niej stawkę i kwotę podatku od towarów i usług oraz kwotę należności wraz z podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy usługa transportu towarów na rzecz kontrahenta l. jest "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów".

2.

Czy usługa wykonana przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta l. jest usługą pośrednictwa (spedycji) związaną bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów, o której mowa w art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

Czy w sytuacji, gdy dla transportu towarów z W. do W. zostałyby sporządzone dwa listy przewozowe: list PSD dotyczący transportu towarów z W. do B. i list CMR dotyczący transportu z B. do W., można przyjąć, że miała miejsce "wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów".

4.

Jakie jest - w oparciu o przedstawiony stan faktyczny - miejsce świadczenia usługi.

5.

Na kim ciążył obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług za usługę spedycji - na Wnioskodawcy czy nabywcy usługi.

6.

Czy prawidłowym było wystawienie przez Wnioskodawcę za wykonaną usługę faktury, z uwzględnieniem w niej stawki i kwoty podatku od towarów i usług oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i treści art. 27 i 28 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że miała miejsce wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, ponieważ rozpoczęcie i zakończenie transportu towarów miało miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich - Polski i L. W ocenie Spółki zasadnym jest przyjęcie, że świadczyła usługi spedycji związane bezpośrednio z "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy. W świetle powołanego przepisu, miejscem świadczenia takiej usługi jest miejsce, gdzie transport się rozpoczyna, a zatem w niniejszej sprawie miejscem świadczenia usługi przez Spółkę jest W. Ponieważ nabywca usługi nie podał Wnioskodawcy dla tej czynności numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia przedmiotowej usługi i miejscem jej opodatkowania jest - w ocenie Spółki - Polska, co oznacza, że obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług od usługi wykonanej na rzecz firmy l. obciąża Wnioskodawcę. Zdaniem Spółki miała Ona obowiązek wystawić nabywcy usługi fakturę dokumentującą wykonanie tej czynności, uwzględniającą stawkę i kwotę podatku oraz kwotę należności wraz z podatkiem.

Gdyby kontrahent l. podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, to miejscem świadczenia przedmiotowej usługi i miejscem jej opodatkowania byłaby np. L. W konsekwencji to na nabywcy usługi ciążyłby obowiązek rozliczenia podatku. Wówczas Spółka musiałaby wystawić fakturę VAT, uwzględniając w niej jedynie wartość netto za wykonaną usługę. Faktura dokumentująca wykonanie tej czynności powinna także zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku (...).

W ocenie Wnioskodawcy także w sytuacji, gdy transport towarów został wykonany i udokumentowany dwoma listami przewozowymi: PSD dotyczącym transportu towarów z W. do B. i CMR dotyczącym transportu z B. do W., prawidłowe jest przyjęcie, że miała miejsce "wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów", jeżeli z listów przewozowych wynika trasa przejazdu towarów oraz fakt, że towary zostały wywiezione z Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatne świadczenie usług, w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w tym państwie.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

I tak, w świetle art. 28 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o której mowa w ust. 1, jest również usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Ponadto, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy, w przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl ust. 6 tegoż artykułu, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W znaczeniu słownikowym spedycja to ogół czynności, których celem jest zorganizowanie przewozu rzeczy. Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Spedytor oprócz wysłania lub odbioru przesyłki zobowiązany jest między innymi do:

1.

podejmowania czynności potrzebnych do uzyskania zwrotu nienależnie pobranych sum z tytułu przewoźnego, cła i innych należności związanych z przewozem przesyłki,

2.

podejmowania czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora,

3.

ponoszenia odpowiedzialności za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonywaniu zlecenia.

Natomiast z art. 800 Kodeksu cywilnego wynika, że spedytor przy realizacji przewozu nie musi korzystać z usług podmiotów zewnętrznych, lecz może również sam dokonywać przewozu. W takim przypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem spedycji mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem transportu. Spedycja bowiem obejmować może cały szereg czynności: odebranie towaru od nadawcy, dostarczenie go do miejsca formowania przesyłki, załadunek, przewóz, wyładunek, dostarczenie towaru do ostatecznego odbiorcy, załatwienie wszelkich formalności i wypełnienie dokumentacji. Nie oznacza to jednak, iż spedytor musi sam wszystkie te czynności wykonać. Działalność spedytora może ograniczać się jedynie do znalezienia firmy, która wykona wszystkie te czynności na zlecenie spedytora. Transport natomiast, to z reguły umowa o przewóz.

Pośrednictwo wiąże się z działaniem w imieniu i na rzecz osób trzecich.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Spółka wykonała usługę polegającą na zorganizowaniu - na zlecenie kontrahenta z L. - transportu towaru z W. do W., przy czym pierwszy etap transportu odbył się na trasie W.-B., drugi zaś - po przeładowaniu towaru na samochód podstawiony przez zleceniodawcę usługi - na trasie B.-W. W związku z usługą transportową wystawione zostały dwa listy przewozowe. W międzynarodowym liście przewozowym CMR w poz. "Miejsce i data załadunku" wpisano W., zaś w poz. "Miejsce przeznaczenia" - V. W poz. nr 2 "Odbiorca" wpisano dane kontrahenta l. Natomiast w krajowym liście przewozowym PSD w pozycji "Nadawca" wpisano W., zaś w pozycji "Odbiorca" i "Adres dostawy" wpisano dane i adres Wnioskodawcy.

Kontrahent l. nie podał Wnioskodawcy dla tej czynności numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym miała miejsce wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, ponieważ rozpoczęcie i zakończenie transportu towarów miało miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich - Polski i L., co potwierdza międzynarodowy list przewozowym CMR. Nie zmienia tego fakt, iż pierwsza część transportu wykonana została przez przewoźnika wyłącznie na odcinku krajowym (udokumentowana krajowym listem przewozowym PSD), jest to bowiem część składowa wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż wykonana przez Wnioskodawcę usługa jest usługą pośrednictwa (spedycji), i jako że miała miejsce wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, usługa ta bezpośrednio związana jest z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Analizując zaistniały stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy kontrahentem Wnioskodawcy świadczącego usługę pośrednictwa (spedycji) bezpośrednio związaną z usługą wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest podatnik, który nie podał dla tej czynności numeru identyfikacyjnego nadanego mu przez organ podatkowy w kraju UE innym niż kraj rozpoczęcia transportu towarów - z uwagi na zasadę wyrażoną w dyspozycji przepisu art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy - miejscem świadczenia i opodatkowania usługi pośrednictwa będzie miejsce, w którym transport się rozpoczął, a wiec terytorium Polski.

Świadczoną przez siebie usługę - stosownie do treści przepisu art. 106 ust. 1 ustawy - Wnioskodawca winien udokumentować fakturą VAT, z wykazaną m.in. podstawą opodatkowania, stawką i kwotą podatku oraz kwotą należności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl