ITPP2/443-187/13/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-187/13/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 5 marca 2013 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 4 czerwca 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w T. oznaczonej jako działka nr 110/5 o pow. 0,0981 ha, na której znajduje się budynek gospodarczy o pow. użytkowej 130,40 m2, niezwiązany trwale z gruntem. Działka nr 110/4 (po podziale m.in. działka 110/5) nabyta została z mocy prawa od Skarbu Państwa z dniem 1 stycznia 1999 r., co potwierdziła Decyzja Wojewody nr XXX z dnia 20 października 2004 r. (wydana na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 oraz art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną). Ww. decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wobec tego stanowiła podstawę wpisu w księdze wieczystej prawa własności nieruchomości na rzecz Województwa. Przedmiotowa nieruchomość znajduje się w trwałym zarządzie Zarządu XXX. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 29 sierpnia 2012 r., na działce nr 110/5 znajduje się budynek gospodarczy o pow. użytkowej 130,40 m2, który nie jest trwale związany z gruntem. Wartość nieruchomości, zgodnie z operatem, wynosi 20.184,00 zł, w tym: grunt 16.481,00 zł, budynek gospodarczy 3.703,00 zł. Dyrektor Zarządu XXX w piśmie nr XXX z dnia 25 września 2011 r. oświadczył, że na ww. działkę i "znajdujący się na niej budynek, budowle lub ich części" nie ponoszono wydatków na ulepszenie. Wobec tego nie miały zastosowania przepisy o podatku od towarów i usług, odnośnie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz art. 2 pkt 14 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wszelkie wydatki poniesione na nieruchomość były wydatkami remontowymi i miały charakter odtworzeniowy w celu przywrócenia pierwotnego stanu technicznego. W ww. operacie rzeczoznawca majątkowy wskazał, że w ostatnich dwóch latach nie poniesiono żadnych nakładów na nieruchomość. Działka nr 110/5 położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z dnia 6 października 2003 r. Zgodnie z zapisami tego planu, działka leży w strefie oznaczonej MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i zagrodowa. Województwo zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość oznaczoną jako działka nr 110/5.

Odpowiadając na wezwanie do usunięcia braków formalnych wniosku poprzez jednoznaczne wskazanie, czy ww. nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży jest zabudowana jedynie budynkiem gospodarczym niezwiązanym trwale z gruntem, czy jest zabudowana innym budynkiem i budowlami, Województwo ponownie wskazało, że zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 29 sierpnia 2012 r., na działce nr 110/05 znajduje się jedynie budynek gospodarczy, który nie jest trwale związany z gruntem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości niezabudowanej, działki nr 110/5, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 23% na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 41 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w trybie przetargowym) nieruchomości niezabudowanej będzie opodatkowana 23% stawką podatku na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Przy założeniu, że przedmiotowa działka jest niezabudowana, a przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i zagrodową, jej sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 9 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że nieruchomość, o której mowa we wniosku, na dzień sprzedaży będzie niezabudowana, a znajdujący się na niej obiekt nie jest trwale związany z gruntem.

Ponadto podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w XXX, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl