ITPP2/443-187/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-187/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.), uzupełnionym dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wdrażaniem Lokalnej Strategii Rozwoju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją z wdrażaniem Lokalnej Strategii Rozwoju.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju zawartej z samorządem Województwa, LGD uzyskała wsparcie finansowe na wdrażanie LSR ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Rolnych. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady/WE/1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. (art. 71), kosztem kwalifikowanym w zakresie działania wynikającego z zawartej z samorządem umowy może być także podatek od towarów i usług, pod warunkiem braku możliwości jego odzyskania przez beneficjenta. W ramach umowy zaplanowane zostały II obszary wsparcia finansowego. Bieżące funkcjonowanie LGD, obejmujące koszty administracyjne, wynajem biura, opłaty pocztowe i telefoniczne, zatrudnienie personelu biura na podstawie umowy o pracę - 2 etaty, zatrudnienie personelu dodatkowego na podstawie umów cywilnoprawnych. Drugim obszarem wsparcia jest obszar aktywizujący i szkolenia, kierowany do społeczności lokalnej. W ramach tego obszaru tematycznego planowane jest zatrudnienie personelu niezbędnego do realizacji imprez sportowych, kulturalnych, turystycznych, zakup nagród okolicznościowych (puchary, sprzęt sportowy, gadżety promocyjne z logo zgodnie z księgą Wizualizacji PROW). Wszelkie działania realizowane będą na zasadzie non-profit. Od uczestników działań nie będą pobierane jakiekolwiek należności. Cała działalność będzie finansowana ze środków unijnych, z wykluczeniem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej lub odpłatnej działalności, z której dochody mogłyby być przeznaczone na cele statutowe. LGD nie prowadziło i nie prowadzi takiej działalności. Również gadżety promocyjne i publikacje promocyjne, szkoleniowe, będą rozprowadzone bez pobierania z tego tytułu jakichkolwiek opłat od odbiorców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji prawnej Stowarzyszenie istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w toku realizacji wskazanej umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji prawnej - obecnej strukturze prawnego działania nie może odzyskać podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją zadań, na realizację których otrzymał dofinansowanie ze środków samorządu województwa. LGD wskazała, że działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Na podstawie zawartej umowy z samorządem województwa uzyskała dofinansowanie na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju ze środków UE. Zgodnie z zawartą umową oraz art. 71 powołanego Rozporządzenia Rady, podatek VAT może zostać uznany za koszt kwalifikowany w przypadku, gdy beneficjent nie może odzyskać kosztu tego podatku w trybie szczególnych przepisów prawa krajowego. Ponadto LGD wskazała, że nie prowadzi odpłatnej działalności statutowej, jak również nie prowadzi również działalności gospodarczej, nie figuruje w rejestrach podatników podatku od towarów i usług oraz rejestrach podmiotów gospodarczych. LGD wskazała również, że działa jako stowarzyszenie non-profit.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9, obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestię tą reguluje, obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

W treści złożonego wniosku wskazano, iż LGD nie figuruje w rejestrze podatników podatku od towarów i usług. Realizuje Lokalną Strategię Rozwoju w II obszarach. W ramach tych obszarów ponosi wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem oraz wydatki związane z aktywizacją i szkoleniami skierowanymi do lokalnej społeczności, w których udział jest nieodpłatny.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Informuje się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Spółki dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku i jego uzupełnieniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl