ITPP2/443-1791/11/PS - Możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji przez gminę projektu kreacja i promocja marki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1791/11/PS Możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji przez gminę projektu kreacja i promocja marki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 23 i 27 stycznia 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu kreacja i promocja nowej marki regionu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 23 i 27 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu kreacja i promocja nowej marki regionu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt kreacja i promocja nowej marki regionu w ramach Osi Priorytetowej 1 - "Przedsiębiorczość". Działanie: "Wspieranie wytwarzania i promocji produktów" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Na powyższą inwestycję w dniu 29 lipca 2010 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem, a Gminą. Całkowita wartość projektu wynosi 2.119.902,02 zł. Wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 2.119.902,02 zł. Wkład własny beneficjenta to kwota 620.071,36 zł. Na realizację projektu beneficjent otrzyma kwotę nieprzekraczającą 1.499.830,66 zł W ramach projektu zostaną poniesione koszty związane z następującymi działaniami:

* kampania promocyjna w radio i telewizji, na bilbordach oraz w prasie i na portalach internetowych,

* organizacja Mistrzostw Świata,

* prezentacja marki w Parlamencie Europejskim w Brukseli,

* konferencja związana z otwarciem kompleksu sportowo-rekreacyjnego,

* koncert promujący markę,

* zakup sprzętu komputerowego dla stanowiska grafika komputerowego,

* opracowanie spójnej graficznej koncepcji wizualnej (logo), zastrzeżenie marki,

* rejestracja domen oraz utworzenie i prowadzenie strony internetowej;

* Piłkarskie Mistrzostwa Świata Dziennikarzy,

* przygotowanie materiałów promocyjnych (foldery, gadżety, ulotki).

Wydatki, które zostaną poniesione w związku z realizacją projektu, nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Gmina nie odliczała i nie będzie odliczała podatku od towarów i usług zawartego w fakturach zakupu towarów i usług.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części od wydatków poniesionych przy realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), projekt dot. kreacji i promocji nowej marki regionu, gdzie nie występuje sprzedaż towarów i usług. W związku z powyższym Gmina, będąca beneficjentem projektu, nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy wykonywaniu projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl