ITPP2/443-1780/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1780/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Organem założycielskim jest samorząd województwa. Celem działania Wnioskodawcy jest prowadzenie nadzoru merytorycznego i organizacyjnego w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad osobami pracującymi w województwie oraz organizowanie i sprawowanie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, profilaktycznej i rehabilitacyjnej w stosunku do osób wyrażających wolę korzystania z takich świadczeń. W okresie do 31 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wykonywał usługi w zakresie opieki medycznej, które były zwolnione z podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). W myśl nowych uregulowań prawnych, usługi medyczne świadczone przez zakłady opieki zdrowotnej, jeżeli nie służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu ani poprawie zdrowia, podlegają opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług. Udział obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie za okres od 1 stycznia do 30 listopada 2011 r. wynosi 18%. W dniu 29 października 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę z województwem o dofinansowanie projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 7 - "Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego", Działanie 7.2. - "Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych", Poddziałanie 7.2.1 - "Usługi i aplikacje dla obywateli", Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt ten jest projektem inwestycyjnym, związanym z zakupem systemu komputerowego oraz sprzętu komputerowego wraz z niezbędnym wyposażeniem. W wyniku przeprowadzonych działań nastąpi poprawa funkcjonalności działania placówki, a w szczególności zwiększenie sprawności obsługi pacjentów. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W zawartej umowie o dofinansowanie projektu, zakupione oprogramowanie i sprzęt komputerowy wraz z niezbędnym wyposażeniem stanowią koszty kwalifikowane, do których zaliczono także podatek od towarów i usług. Datę rozpoczęcia realizacji projektu określono na dzień 1 grudnia 2009 r., a zakończenie na dzień 31 grudnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do następującej kwestii.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że zakupione oprogramowanie oraz sprzęt komputerowy wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu. Wnioskodawca wskazał, iż podatek naliczony będzie stanowił w całości koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego, z którego wynika, że efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl